فارس، اصفهان، پوشاک

فارس، اصفهان، پوشاک، زنان، ساغری

کفش زنان اصفهانی بدون پاشنه و نوک برگشته بود و «ساغری» نام داشت. کف آن کاملاً گرد بود و روی پاشنه اش چوب کار می گذاشتند و با تکّه های استخوان و نخ مسی آن را تزیین می کردند. این کفش ها بسیار ناراحت بودند و زنها به محض اینکه می توانستند، آنها را در می آوردند و اگر مجبور می شدند بدوند، آنها را از پای خود بیرون می آوردند و زیر بغلشان می گذاشتند و می دویدند.

شهشهانی، 214: 1396

فارس، اصفهان، پوشاک، زنان روستایی

یک زن روستایی را دیده بودند که کت مخمل قرمز و شلوار آبی گشادی پوشیده بود. او پا برهنه بود اما زیور آلات نقره به گردن خود آویخته بود.

شهشهانی، 211: 1396

فارس، اصفهان، پوشاک، مردان، روستاییان، شلوار

در جادۀ اصفهان روستاییان با شلوارهای سیاه و گشادشان دیده می شدند. آنها به هنگام کار کردن، لبۀ شلوار خود را بالا می آوردند و آن را در کمر شلوارشان قرار می دادند.

شهشهانی، 211: 1396

فارس، اصفهان، پوشاک، مردان، روستاییان، کَپَنَک

روستاییان عمدتاً  کَپَنَک می پوشیدند، بالاپوش نمدی حجیمی که سرِآستین هایش  دوخته شده بود و جیب های بزرگی را به وجود آورده بود. اگر این جیب ها پُر بودن، در دو طرف بدن راست می ایستادند و شخصی که آن را می پوشید، مثل یک پنگوئن بزرگ یا یک مترسک به نظر می آمد.

شهشهانی، 211: 1396

فارس، اصفهان، پوشاک، مردان، کدخدا

یک کدخدا لباس رسمی خود را پوشیده بود و کلاه بلند استوانه ای  شکلش را بر گذاشته بود تا از نویسنده، دالمانی، پذیرایی کند.

شهشهانی، 213: 1396

فارس، اصفهان، پوشاک، مردان، دانشمندان

در شهر اصفهان، ژان دیولافوآ از دیدن آنهمه عمامۀ سیاه شگفت زده شده بود و تصور می کرد همۀ اهالی شهر سیّد هستند. او به مرد فرهیخته ای برخورد کرد که عمامۀ آبی بر سر داشت. ظاهر یکی دیگر از دانشمندان شهر در مدرسۀ صدر این گونه بود: او ریش بلندی داشت که حنا گذاشته بود، یک عمامۀ کرباس سفید بر سر داشت، یک قبای آبی رنگ از همان جنس، و گیوه های زمختی پوشیده بود. عبایش که از شانه تا پایین پایش را می پوشاند، سیاه بود.

شهشهانی، 213: 1396

فارس، اصفهان، پوشاک، مردان، شخصیت های مذهبی

در اصفهان، همۀ شخصیت های مذهبی عمامه بر سر می گذاشتند که رنگ آنها یا سیاه(مخصوص سادات) یا سفید بود. تعداد علمای این شهر از سایر نقاط ایران بیشتر بود و از نظر تعداد طلاّب دینی و نیز کیفیت مدارس و حوزه های دینی، بعد از شهر نجف در مرتبۀ دوم قرار داشت.

شهشهانی، 213: 1396

فارس، اصفهان، پوشاک، مردان، سوارکاران

در مواقع و مراسم خاص مردان لباس های کاملاً متفاوتی می پوشیدند، مثلاً در مسابقات اسب سواری آنها کت های ماهوتی قرمز رنگی بر تن می کردند که تزیینات طلایی داشت.

شهشهانی، 213: 1396

فارس، اصفهان، پوشاک، مردان، خدمتکاران

خدمتکاران کت های سادۀ خاکستری می پوشیدند.همچنین در نزدیکی اصفهان، کارگر کاروانسرایی که یک پیراهن بلند از پارچۀ قلمکار پوشیده بود، از هانری رنه دالمانی خواست که از او عکس بگیرد.

شهشهانی، 213- 211: 1396

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan