آذری، اردبیل، هنر، فیلم مستند

آذری، اردبیل، هنر، فیلم مستند، “آرا”

نام کارگردان: داور علائی

زبان: ترکی آذری

زیرنویس: انگلیسی

زمان: 17 دقیقه

سال: 2001

موضوع: مرزنشینی سیاسی و مرز فرهنگی

تاکید اصلی فیلم تضاد عرصه های فرهنگ و سیاس می باشد که مرز که در ابتدای فیلم تابلویش را می بینیم و رودخانه که حد فاصل دو کشور ایران و آذربایجان می باشد، نمی تواند مرز گفتگوی روستانشینان که در مرز زندگی می کنند، باشد، اما می تواند مشکلاتی ایجاد کند که این بار عشق سرباز و دختر این مشکل می باشد.

درحالی که پیرزن نماز می خواند، کارگردان در تصویری از تلویزیون، اسیران ایران را نشان می دهد، همراه با موسیقی و شعر در وصف وطن که نقش رسانه در ایجاد هویت را نشان می دهد و پرچم نصب شده بر دیوار بیرونی خانه و در نهایت سربازی که به دختر مورد علاقه خود در آن طرف مرز و رودخانه نمی رسد و پیرزن زخمی از سیم خاردار و رودخانه که حامل پیام و نشان عشق می باشد همراه با موسیقی و نوای آذری.

فیلم با ایجاز به پیش می رود، ولی نشانه های عشق بین سرباز و دختر و ازدواج زیاد گویا و دقیق نیست و نشانه های تصویری درستی به کار برده نشده است و در صحنه های پایانی فیلمساز از نمادگرایی سود جسته که باز هم در کلیت اثر بی معناست، ولی وضعیت دو گروه هم زبان و هم فرهنگ در دو کشور مستقل را به خوبی متذکر شده است.

آذری، اردبیل، هنر، فیلم مستند، “سارا انار دارد”

نام کارگردان: داور علائی

زبان: فارسی

زیرنویس: ندارد

زمان: 10 دقیقه

موضوع: معلم و مرگ دخترش

ایجاد پیوند بین فرهنگ که آموزش و پرورش در اینجا می باشد با زندگی و وقایع روزمره، معلم دخترش را در ارتباط با چیدن انار از دست می دهد و در کلاس درس «سارا انار دارد» را ارائه می دهد و این وقایع در یک همپوشانی ذهنی، افکار و تخیلات معلم را آزار می دهد. در انتهای فیلم، کودکی اناری به معلم می دهد. اگرچه فیلمساز قصد ایجاد و ارتباط بین مفاهیم انتزاعی و زندگی را داشته و تا حدودی  عناصر فرهنگ مادی محل مانند معماری، طراحی داخلی ساختمان و پوشاک را به تصویر کشده است، اما ایده فیلم به طریقی تصویری و صحیح انتقال پیدا نکرده است.

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan