آذری، ارومیه، آثار تاریخی

آذری، ارومیه، آثار تاریخی، بازار ارومیه

قدمت بنای اولیۀ این مجموعه به دورۀ سلجوقی بازمی گردد، امّا ظاهر کنونی بنا تقریباً به طور کامل صفوی است. بازار ارومیه متشکل از راسته های اصلی و فرعی متعددی است و از معماری نسبتاً ساده ای برخوردار است. پوشش بازار از نوع طاق و گنبد و مصالح اصلی آن آجر است.

صدرایی، 211- 209 : 1373

آذری، ارومیه، آثار تاریخی، مسجد سرداد

این بنا که مربوط به دورۀ قاجاریه می باشد، توسط عبدالصمدخان ساخته شده است. سردر ورودی مسجد دارای طاق کلیل است که با ستون های نیم برجسته و کاشیکاری هفت رنگ تزئین شده است. شبستان مستطیلی شکل مسجد با 12 ستون سنگی و پوشش طاق و گنبد دارای وسعت 18×22 مترمربع است. محراب مسجد نیز با کاشی های هفت رنگ مزین است.

بناهای تاریخی در پناه قانون، 217- 216 : 1375

آذری، ارومیه، آثار تاریخی، مسجد جامع

این مسجد یکی از قدیمی ترین مساجد شمال غرب ایران به شمار می رود و بنای اولیۀ آن مربوط به دورۀ سلجوقی می شود. برخی نیز معتقدند که مسجد بر روی بقایای آتشکده ایی از دورۀ ساسانی بنا شده است. بنای اولیه شامل شبستانی مربع شکل و گنبددار است که در دوره های بعد محوطه های ستون داری به آن اضاه شده است. در ضلع جنوبی مسجد محراب گچ بری شدۀ قدیمی و پرکاری از دورۀ ایلخانی دیده می شود.

ویلبر،  123: 1346

آذری، ارومیه، آثار تاریخی، مسجد قلعه بردوک

این بنا که بخشی از مجموعۀ باستانی دورۀ صفوی، شامل قلعه، مسجد و مقبره است، در 85 کیلومتری شمال غربی ارومیه واقع می باشد. بنای مسجد از قلوه سنگ، سنگ های تراشیده و ملاط ساروج ساخته شده و وسعت آن 8/15×8/15 متر است. ورودی مسجد از سنگ های حجاری شدۀ سیاه رنگ ساخته شده است و در بالای آن کتیبه ای مرمرین به تاریخ 1080 هـ .ق دیده می شود.

ملّازاده، 42- 41 : 1379

آذری، ارومیه، آثار تاریخی، مسجد منار

این بنا از سازه های معماری دورۀ قاجاریه است و در  مرکز شهر ارومیه واقع شده است. بنای مسجد نسبتاً کوچک و به صورت شبستانی ستون دار با پوشش مسطح و ستون های چوبی است. این مسجد دارای مناره، مأذنه و تزئینات کاشیکاری است. کاشی ها به صورت هفت رنگ و به سبک دورۀ قاجاریه است. مصالح در پی بنا سنگ و دیوارها آجری هستند.

ملّازاده، 42 : 1379

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan