آذری، ارومیه، آثار دیرینه شناسی

آذری، ارومیه، آثار دیرینه شناسی، پیزدلی تپه

پیزدلی در گوشۀ شمال شرق درۀ سولدوز در جنوب دریاچۀ ارومیه و در حدود 6 کیلومتری تپه خلو واقع شده است. حفاری این تپه در سال های 8 – 1957 توسط باستانشناسان موزه دانشگاه پنسیوانیا و مرکز باستانشناسی ایران انجام شد. قدمت آثار به دست آمده از این تپه به هزاره سوم پیش از میلاد تخمین زده شده است.

Dyson Ronert H. Jr. and T. Cuyler Young jr., 1960

آذری، ارومیه، آثار دیرینه شناسی، تپۀ حاجی فیروز 

تپه حاجی فیروز در بخش شرقی دره سولدوز و تقریباً در 2 کیلومتری جنوب شرق تپۀ حسنلو واقع شده است. حفاری این تپه اولین بار توسط چارلز برنی در سال 1958 م. انجام شد. در این کاوش ها 11 مرحلۀ ساختمان سازی در حاجی فیروز مشخص شده است. سفال های این محل دست ساز و دارای شاموت گیاهی هستند. سفال منقوش حاجی فیروز را می توان یکی از عناصر فرهنگی مشخصه دورۀ حاجی فیروز محسوب کرد. قدمت این تپه هزاره هفتم و ششم پیش از میلاد تخمین زده شده است.

Voigt, Mary M., 1983

آذری، ارومیه، آثار دیرینه شناسی، تپه گوی (گوی تپه)

این تپه در آذربایجان غربی واقع شده است. نخستین بار توسط سراورل استین مورد بررسی قرار گرفت و سپس هیأت انگلیسی به سرپرستی براون حفاری شده است. در این تپه آثار از میانۀ هزارۀ پنجم پیش از میلاد یافت شده است.

Burton, Brown, T., 1948

آذری، ارومیه، آثار دیرینه شناسی، دالماتپه 

تپه دالما در جنوب غربی دریاچه ارومیه و در حدود 5 کیلومتری جنوب غرب تپه خلو واقع شده است. نخستین بار چارلز برنی در سال 1958 اقدام به حفر گمانه آزمایشی در این منطقه کرد و مشخص شد که این تپه دارای 6 لایه است. قدمت تقریبی تپه دالما را می توان بین 5000 تا 4000 سال پیش از میلاد در نظر گرفت.

Hamlin, Carol. 1975: 111 – 127

آذری، ارومیه، آثار دیرینه شناسی، غار تمتمه

در غار تمتمه، غرب دریاچه ارومیه آثاری از دوره میانی دوران پارینه سنگی جدید حدود 100 تا 40 هزار سال پیش یافت شده است.

ملک شهمیرزادی، 119: 1378

آذری، ارومیه، آثار دیرینه شناسی، کتیبه تاش تپه

این کتیبه در نزدیکی تاش تپه در جنوب دریاچۀ ارومیه واقع شده است، و به هزاره نخست پ.م یعنی چهار تا سه هزار سال پیش تعلق دارد.

Vanden Berghe, L, 1969: 117

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan