آذری، اهر، آثار تاریخی

آذری، اهر، آثار تاریخی، بازار اهر

این بازار با حجره هایی در دو طبقه، در حدود سال 1321 ه.ق توسط رشیدالملک حاکم ارسباران ساخته شده است. به نظر می رسد این بازار بر روی بقایای بازار قدیمی تری ساخته شده باشد. پوشش بازار طاق و گنبد و حجره های طبقۀ دوم توسط گچبری هایی زیبا تزئین یافته است.

خاماچی، 223 : 1370

آذری، اهر، آثار تاریخی، مسجد جامع

این مسجد که ساختمان اولیۀ آن منسوب به دورۀ سلجوقی و اتابکان آذربایجان است، دارای صحن روباز، شبستان ستون دار و کتیبه های تاریخی است. بر روی سردر مسجد کتیبه ای چهارخطی مربوط به تاریخ ساخت بنا و سازنده دیده می شود.

دوستی، 168-167 : 1373

آذری، اهر، آثار تاریخی، مسجد شیخ شهاب الدّین اهری

این بنا که در قسمت جنوبی شهر واقع شده، مربوط به دورۀ صفوی و احتمالاً سلطنت شاه عباس اول است. طرح مسجد مستطیل شکل، با پوشش طاق و تویزه، مزین به گچبری، نقاشی و مقرنسکاری است. در ضلع جنوبی مسجد محرابی با دو حاشیۀ مقرنسکاری و لوحی به خط ثلث مورخ 1189 هـ .ق دیده می شود.

مخلصی، 75 : 1371

آذری، اهر، آثار تاریخی، مقبرۀ شیخ شهاب الدین

درون این مجموعه که شامل بقعه و مسجد شیخ شهاب الدین اهری می شود، کتیبه ای که تاریخ ساخت آن را مشخص کند دیده نمی شود. هر چند نمای کلی و تزئینات آجر و مقرنس کاری آن شباهت زیادی به آثار دورۀ صفوی دارد. بنا دارای ایوانی رفیع، صحن و غرفه هایی در اطراف و دو مناره و رواق است. در داخل مسجد نیز کاشیکاری های معرق و پنجره های مشبک دیده می شود.

فهرست آثار تاریخی و اماکن باستانی ایران، 3 : 1345

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan