آذری، زنجان، صنایع دستی

آذری، زنجان، صنایع دستی، چاقو سازی

چاقو سازی را باید مهم ترین و مشهورترین صنعت دستی زنجان به حساب آورد که نه تنها در شهر و استان زنجان بلکه در تمامی کشور برای خود متقاضیان فراوان دارد.

یاوری، 113: 1380

آذری، زنجان، صنایع دستی، چاقو سازی

مرغوب ترین نوع چاقوهای زنجان، قلم تراش است که ساخت آن از دوره صفویه و همزمان با گسترش و رشد خط نستعلیق رواج یافته و درحال حاضر نیز چند تن از چاقو سازان به تهیه انواع قلم تراش اشتغال دارند.

چاقوهای ساخت زنجان علاوه بر تنوع شکلی که دارد و اخیراً انواع فانتزی آن نیز تهیه و تولید می گردد، عمدتاً به دو نوع انعطاف پذیر و خشک ساخته می شوند که نوع اول با داشتن حالت فنری به آسانی خم می شود و در مقایسه با نوع دوم تیزتر و مقاوم تر است، در حالی که نوع دوم دارای تیغه خشک بوده و قدرت برش کمتر و شکنندگی بیشتری دارد.

یاوری، 119- 117: 1380

آذری، زنجان، صنایع دستی، فرش بافی، گره ترکی

این نوع گره [گره ترکی در قالی بافی] در مناطق ترک زبان مثل آذربایجان، زنجان و قسمت هایی از همدان رواج دارد.

شاکری راد، تجویدی ، 361: 1386

آذری، زنجان، صنایع دستی، ملیله کاری

در سال های نزدیک به جنگ جهانی دوم نیز گروهی از هنرمندان ملیله کار از زنجان و اصفهان به تهران آمدند و به ساخت زیورآلاتی به وسیله ی طلا و با بهره گیری از اسلوب فنی ملیله کاری پرداختند که حاصل کارشان، به ویژه گوی های کوچک زرینی که تولید می کردند، یکی از برجسته ترین فراورده های بازار زرگران بود.

نقوش رایج در ملیله سازی همانند سایر نقوش صنایع دستی اکثراً ذهنی و ملهم از طرح های قدیمی و سنتی است که معروف ترین و رایج ترین آن ها در زنجان (یکی از مهمترین مراکز ملیله کاری) عبارتند از “ماشین مله سی” یا “ماشین ملیله”، “سایه ی ملیله”، و نام برخی از این نقش ها شبیه «واو» فارسی است. “ارمنی مله جقه”، “برگ فرنگ”، “ریزه جقه”، “غنچه”، “سرچشمه” و “چهار چشمه” است.

یاوری ، 84 و94 : 1380

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan