آذری، ماکو، آثار تاریخی

آذری، ماکو، آثار تاریخی، پل پنج چشمه

این پل در دورۀ صفوی، توسط ارامنۀ منطقه، در سه کیلومتری شرق ماکو، بر روی رودخانۀ «زنگمار» ساخته شده است. پل دارای 46 متر طول، 5/3 متر عرض و 3 تا 5 متر ارتفاع است و در حال حاضر 4 چشمه یا دهانه دارد. مصالح به کار رفته در ساخت پل، قلوه سنگ، سنگ های تراشیده و ملات گچ و آهک است.

ملّازاده، 42 : 1379

آذری، ماکو، آثار تاریخی، پل سیاه

این پل در انتهای تنگۀ ماکو به طرف مرز بازرگان، بر روی رودخانۀ «قره سو» ساخته شده و در زبان محلّی «قره کورپو» نامیده می شود. به نظر می رسد بنا مربوط به دورۀ صفویه باشد. پل دارای 2 چشمه یا دهانه و 7 متر طول و 3 متر عرض است. مصالح به کار رفته در پل، سنگ های سیاه آتشفشانی با ملات آهک است.

ملّازاده، 43 : 1379

آذری، ماکو، آثار تاریخی، پل قلعه جوق

این پل که در جنوب شهرستان ماکو و بر روی رودخانۀ «زنگمار» ساخته شده است، از آثار دورۀ صفوی می باشد و دارای 10 مترطول، 6 متر عرض و 9 متر ارتفاع می باشد. پل دارای یک دهانۀ بزرگ و اصلی و یک دهانۀ کوچک فرعی است و مصالح به کار رفته در آن سنگ های سیاه تراشیده و قلوه سنگ با ملات آهک است.

ملّازاده، 43 : 1379

آذری، ماکو، آثار تاریخی، سد شریف کندی

این سد در جنوب روستای شریف کندی واقع شده است و در مورد تاریخ ساخت آن اطلاع دقیقی در دست نیست، ولی با توجه به نقوش صلیب در محل، می توان حدس زد که در زمان صفویه یا اوایل قاجار توسط ساکنان ارمنی منطقه ساخته شده است. دیوارۀ سد با طول 25 متر و پهنای حدود 8 متر از سنگ های مطقه و ملات آهکی ساخته شده است. در نزدیکی سد، بقایای بناهایی نظامی دیده می شود که احتمالاً مربوط به دوره های قدیمی تر هستند.

Kleiss, Wolfram. 1975: 33-34

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan