آذری، مرند، بازی ها

آذری، مرند، بازی ها، آتدرمای معمولی   

تعداد: یگ گروه

جنس: پسر

محل اجرا: فضای باز

نحوه بازی: یکی از بازیکنان داوطلب می شود که به حالت دولا بایستد. به این بازیکن قلدان قسیر می گویند. در نزدیکی او کپه ای خاک می ریزند. ابتدا سردسته روی کپه خاک جفت زده و از روی قلدان قسیر می پرد و در آن طرف فرود می آید. پس از آنکه همه بازیکنان پریدند، قلدان قسیر جای خود را تغییر میدهد و به محلی می رود که سر دسته در پرش خود فرود آمده است. به همین ترتیب بازی ادامه پیدا می کند و در هر بار، قلدان قسیر جایش را عوض می کند. این روال تا زمانی که یکی از بازیکنان نتواند از روی قلدان قسیر بپرد ادامه می یابد. وقتی کسی از پریدن باز ماند او باید جای قلدان قسیر خم شود و قلدان قسیر به بازی برگردد. به خاطر داوطلب شدن به او این امتیاز داده می شود که تا آخر بازی بپرد، حتی اگر در بعضی از پرش هایش موفق نشود.

قزل ایاغ، 1: 1379

آذری، مرند، بازی ها، آرداووردی  

تعداد: دو گروه

جنس: هر دو

اشیاء: توپ

محل اجرا: فضای باز

نحوه بازی: عده زیادی به دو گروه مساوی تقسیم می شوند و دسته ای در وسط قرار می گیرند و دسته دیگر با توپ به آنها می زنند تا همگی از بازی خارج شوند. سپس جای گروه ها با هم عوض می شود.

قزل ایاغ، 2: 1379

آذری، مرند، بازی ها، اوزون آتدرما               

تعداد: یک گروه

جنس: هر دو

محل اجرا: فضای باز

نحوه بازی: در این بازی بازیکنان پشت سر هم صف می بندند. نفر اول با فاصله از صف خم می شود و نفرات به ترتیب از روی او می پرند و هر کس که پرید در فاصله معین از نفر اول خم می شود. وقتی همه پریدند و با فاصله دولا شدند نفر اول که خم شده بود بلند می شود و از روی همه می پرد و باز به همین صورت ادامه پیدا می کند و در این بازی هیچگونه بر دو باختی صورت نمی گیرد.

قزل ایاغ، 6: 1379

آذری، مرند، بازی ها، باشماق قویدی             

تعداد: یک گروه و یک نفر

جنس: هر دو

اشیاء: لنگه کفش

محل اجرا: فضای باز

نحوه بازی: دایره ای روی زمین می کشند و به حکم قرعه یکی از بازیکنان به وسط دایره می رود و لنگه کفش خود را وسط زمین قرار می دهد و از آن پاسداری می کند. دیگران سعی می کنند با پا به کفش او بزنند. اگر صاحب کفش کسی را با لگد بزند او باید کفش خود را جای کفش نفر اول بگذارد. اگر بازیکنی موفق شود به کفش بزند آن را به دیگران پاس می دهد و همه به دنبال کفش می دوند.

قزل ایاغ، 8: 1379

آذری، مرند، بازی ها، پیل دسته    

تعداد: یک گروه

جنس: پسران

اشیاء: دسته (چوبی به طول 60 سانتی متر)، پیل (چوبی به طول 15 سانتی متر که دو سر آن تراشیده شده است)

محل اجرا: فضای باز

نحوه بازی: این بازی به سه شکل انجام می شود. راه اول به این صورت است که دایره ای روی زمین می کشند و یکی از بازیکنان با دسته و پیل به وسط زمین می رود و سعی می کند پیل را با دسته به بیرون دایره پرتاب کند. بازیکنان که در اطراف دایره هستند، اگر پیل را بگیرند و به طرف بازیکن وسط بیندازند و او بتواند آن را با دسته بزند می تواند به بازی ادامه بدهد. ولی اگر موفق نشود، می تواند دوباره با دسته به پیل بزند تا به هوا بلند شود سپس آن را به جلو پرتاب کند. اگر پس از دوبار موفق نشد، بازنده است و دسته پیل را تحویل بازیکن دیگری می دهد. روش دوم به این طریق است که چاله ای به نام قونا در زمین حفر می کنند که بتوان رو سر پیل را در دو طرف آن قرار داد و با دسته به زیر آن زد. یک نفر با دسته پشت پیل قرار می گیرد و سایرین در زمین پراکنده می شوند و بازیکن پیل را به طرف سایر بازیکنان پرتاب می کند. گاه پیل در هوا گرفته می شود و بعضی اوقات به زمین می افتد و بازیکنی آن را بر می دارد و به طرف دسته که در محل قونا گذاشته شده، پرتاب می شود که اگر به آن اصابت کرد، آن فرد جای بازیکن کنار قونا را می گیرد. روش سوم به این طریق است که پیل را طوری قرار می دهند که یک سر آن در داخل قونا و سر دیگرش در بیرون باشد، سپس بازیکن سعی می کند با دسته، سه بار پیل را بزند و به دور دست پرتاب کند. همه یکبار شانس خود را امتحان می کنند و هر کس که پیل را به مسافت دورتری بزند، برنده بازی است.

قزل ایاغ، 14: 1379

آذری، مرند، بازی ها، توپ چرخی        

تعداد: یک گروه

اشیاء: توپ کوچک پشمی

محل اجرا: فضای باز

نحوه بازی: همه بازیکنان دایره می زنند و تک تک با توپ به طرف وسط دایره می آیند و یک بار توپ را زمین می زنند و یک بار دور خود می چرخند و مجدداً روی توپ می زنند و تعداد ضربه ها شمرده می شود. بازیکن تا جایی ادامه می دهد که دیگر نتواند به توپ بزند. هر کس با امتیاز خود کنار می رود و آنکه بیشتر از دیگران امتیاز آورده باشد برندۀ نهایی خواهد بود.

قزل ایاغ، 15: 1379

آذری، مرند، بازی ها، دستمال آپار ماخ (دستمال بردن)

نام های دیگر بازی: به قاپدی

تعداد: بیش از 8 نفر

جنس: هر دو

محل اجرا: فضای باز

نحوه بازی: بازیکنان به دو گروه مساوی تقسیم شده و رو به روی یکدیگر در دو صف قرار می گیرند. بعد دستمالی را در فاصلۀ بین دو گروه، روی زمین می گذارند، به طوریکه فاصلۀ آن از دو صف مساوی باشد. استاد بازی که از میان بازیکنان انتخاب می شود. شروع به شمردن از یک تا سه می کند. در این فاصله، دو نفر از هر گروه تا پایان شمارش فرصت دارند، دستمال را برداشته به جای خود برگردند، به شرطی که هنگام برداشتن دستمال، دست حریف به آنها نخورد. در پایان گروهی برنده است که بردهای بیشتری داشته باشد. افراد این گروه به عنوان پاداش بر دوش بازندگان سوار شده و تامسافت معینی سواری می گیرند.

قزل ایاغ، 22: 1379

آذری، مرند، بازی ها، شتر سواری         

تعداد: یک گروه

جنس: پسران

اشیاء: شتر به تعداد بازیکنان

محل اجرا: فضای باز

نحوه بازی: شتر سواران از محل شروع حرکت می کردند. کسی که زودتر مسیر را طی می کرد برنده بود.

قزل ایاغ، 26: 1379

آذری، مرند، بازی ها، شش قوم    

تعداد: دو گروه

جنس: هر دو

گروه سنی: نوجوانان

محل اجرا: فضای باز

نحوه بازی: افراد به دو دسته تقسیم می شوند و زمین را هم به دو قسمت مساوی تقسیم می کنند. هر گروه در زمین خود مستقر می شود. خط وسط زمین حریم خوانده می شود. بازیکنان به صورت حمله و گریز به داخل زمین طرف مقابل یورش می برند و عقب می نشینند، زیرا افراد گروه مقابل هم به تعقیب آنها می پردازند. گاه در این جنگ و گریز بازیکن حریف را در حریم خود نگه می دارند که به منزله اسیر گرفتن است. گاه هم اسیران را با هم معارضه می کنند، بعضی اوقات زندانی موفق به فرار می شود. در پایان هر گروه که اسیر بیشتری گرفته باشد، برنده نهایی است.

قزل ایاغ، 26: 1379

آذری، مرند، بازی ها، قلعه قلعه    

تعداد: دو گروه

جنس: پسران

گروه سنی: نوجوانان

محل اجرا: فضای باز

نحوه بازی: بایکنان به دو دسته تقسیم می شوند و هر دسته، دست ها را به هم می دهند و مقابل هم صف می بندند. با شروع بازی، هر گروه در حالی که سعی می کنند یکپارچه بماند، به گروه مقابل حمله می کند و تلاش می کنند بازیکنان گروه مقابل را به حصار خود بکشند. هر گروه که بتواند یکی از بازیکنان حریف را دستگیر کند او را به گوشه ای برده که آزاد کردن او توسط یارانش به راحتی ممکن نباشد. حال یاران حریف باید از سد دست های به هم پیوسته آنها بگذرند. گاه یارانی که برای نجات دوست خود می آیند، خود گرفتار می شوند. بعضی اوقات گروه یورش برنده، نه تنها دوست خود را آزاد می کنند، بلکه موفق می شوند یکی از یاران حریف را به اسارت بگیرند.

قزل ایاغ، 30: 1379

آذری، مرند، بازی ها، قوالاقاشدی

تعداد: دو گروه

جنس: هر دو

محل اجرا: فضای باز

نحوه بازی: بایکنان به دو گروه تقسیم شده و به فاصله پنجاه متری از هم صف می بندند. از یکی از دسته ها، یک نفر به طرف گروه مقابل می رود و یکی از بازیکنان را می زند و به طرف گروه خود فرار می کند. بازیکن کتک خورده باید او را تعقیب کند. اگر موفق شود قبل از رسیدن او به گروه خودش او را بزند، برنده است. اگر نتواند او را بزند و او به دسته خود برسد، خود او بازی را باخته است. برد و باخت های افراد هر دسته حساب می شود و گروهی که بازیکنان برنده بیشتری داشته باشد، برندۀ بازی است و افراد ان از گروه مقابل کولی میگیرند و این جمله را تکرار می کنند: آرپا، سامان قوشی قوشی.

قزل ایاغ، 30: 1379

آذری، مرند، بازی ها، قیش قاپدی

تعداد: دو گروه

جنس: هر دو

اشیاء: کمربند به تعداد بازیکنان یک گروه

گروه سنی: کودکان و نوجوانان

محل اجرا: فضای باز

نحوه اجرای بازی: بازیکنان دو گروه شده و روی زمین دایره ای می کشند قبلاً پشک می اندازند تا مشخص شود کدام گروه در داخل زمین قرار می گیرد. گروه داخل دایره، کمربندهای خود را در پایین خود روی زمین می خواباند، به طوری که گیرۀ فلزی روی خط دایره و باقی کمربند به طرف مرکز دایره باشد. گروه بیرون دایره حمله می کنند تا کمربندها را بربایند و گروه داخل دایره با لگد آنها را دور می کنند. هرگاه بازیکنان بیرون دایره موفق شوند کمربندهای گروه داخل دایره را از آنها بگیرند، برنده می شوند و قبل از عوض شدن جاها کمی با همان کمربند بازنده ها را می زنند و جاها عوض می شود.

قزل ایاغ، 31: 1379

آذری، مرند، بازی ها، کر

تعداد: دو گروه

جنس: هر دو

محل اجرا: فضای باز

نحوه بازی: بازیکنان به دو دسته تقسیم شده و دایره رسم می کنند. گروهی در داخل و گروهی در خارج دایره قرار می گیرند. افرادی که در خارج دایره هستند، به داخل یورش می آورند و افراد داخل سعی می کنند با دست آنها را بزنند. هر کس بخورد، کشته به حساب می آید و از بازی خارج می  شود. گاهی یکی از بازیکنان داخل دایره به تعقیب بازیکن بیرون دایره می پردازد. در این حالت اگر یکی از بازیکنان خارج دایره، با کشیدن کلمۀ کر به دور دایره بدود، بازیکنی که ازدایره خارج شده، کشته می شود و باید از بازی خارج شود. در این فاصله اگر بتواند بازیکنی با کشیدن «کر» ممتد وارد دایره شود، همه بازیکنان درون دایره سوخته اند و باید جاها عوض شود.

قزل ایاغ، 32: 1379

آذری، مرند، بازی ها، ملامندی یا ملاقطار

تعداد: دو گروه

جنس: هر دو

محل اجرا: فضای باز

نحوه بازی: بازیکنان به دو گروه تقسیم می شوند و هریک برای خود یک سردسته انتخاب می کنند که استاد خوانده می شود. از طریق پشک انداختن یا «یاش قوی» که نوعی از تر یا خشک است، تعیین می کنند که چه کسانی باید مهاجم باشند. بازنده ها باید دست یکدیگر را بگیرند و دایره بزنند. ملای این گروه در بیرون حلقۀ آنها می ایستد و از حلقه یارانش محافظت می کند. گروه مهاجم سعی می کند خود را به حلقه برساند و بر دوش بازیکنان حلقه سوار شود. ملای گروه اول هم سعی می کند مهاجمان را فراری دهد. گاه بازیکنان مهاجم برای آنکه نگذارند ملا از گروه خود خوب مراقبت کند، بر دوش او می پرند که کار دفاع را بسیار دشوار می کند و در نتیجه مهاجمان می توانند بر دوش گروه سوار شوند و سواری بگیرند.

قزل ایاغ، 39: 1379

آذری، مرند، بازی ها، یالاخ قاپی  

تعداد: یک گروه و یک نفر

جنس: پسران

اشیاء: توپ کوچکی به اندازه توپ تنیس، تعدادی سنگ

محل اجرا: فضای باز، زمین هموار و مسطح

نحوه بازی: مستطیلی با عرض حداقل 4 متر روی زمین رسم می کنند (طول مستطیل به تعداد بازیکنان بستگی دارد). مستطیل را به وسیله خط میانی طولی به دو قسمت تقسیم می کنند. روی خط وسط، با فاصله های معین به تعداد کمتر از تعداد کل بازیکنان چاله های کوچکی به عمق 10 سانتیمتر حفر می کنند. به قید قرعه یک نفر به عنوان پرتاب کننده توپ انتخاب می شود. بازیکنان دیگر هر یک در کنار چاله های خود می ایستند، پرتاب کننده توپ روی یکی از خطوط عرضی مستطیل می ایستد و توپ را به طرف چاله ها می غلتاند. به محض به گردش درآمدن توپ، بازیکنان از کنار چاله ها فرار می کنند. وقتی توپ درون یکی از چاله ها قرار گرفت، صاحب چاله باید بالافاصله توپ را بردارد و به طرف سایر بازیکنان که در حال فرار هستند پرتاب کند. بازیکنان حق خارج شدن از محدودۀ مستطیل را ندارند. چنانچه توپ به یکی از بازیکنان بخورد، سنگی در چاله بازیکن خورده می اندازند و اگر دارنده توپ نتواند کسی را بزند، سنگی در چالۀ خودش قرار می گیرد. هر گودالی که 7 سنگ داشته باشد، دارندۀ آن از بازی خارج می شود. بازی به همین ترتیب ادامه می یابد تا یک نفر که کمتر از دیگران سنگ در چاله داشته باشد یا اصلاً سنگی دریافت نکرده باشد، به عنوان برنده نهایی مشخص شود.

قزل ایاغ، 40: 1379

آذری، مرند، بازی ها، یولداشم باغ یمشی         

تعداد: دو گروه

جنس: هر دو

گروه سنی: نوجوانان

محل اجرا: فضای بسته

نحوه بازی: لازمه انجام این بازی داشتن اطلاعات کافی در زمینه شناختن میوه های گوناگون، طعم و اندازه و رنگ و ویژگی های دیگر این میوه هاست. بازیکنان به دو گروه مساوی تقسیم می شوند و هر یک برای خود استادی انتخاب می کنند. استادان دور از چشم بازیکنان میوه ای انتخاب می کنند. یکی از استادها ابتدا اندازه میوه را با دست خود برای گروه مقابل مجسم می کند. اگر حدس آنها درست بود که نوبت به استاد دیگر می رسد تا میوه ای را مجسم کند. اگر حدس درست نبود، استاد از دستۀ خود می پرسد. در هر بار پرسش استاد می گوید: «یولداشم باغ یمشی». هرگاه جواب صحیح به دست نیامد، استاد از لحاظ رنگ و طعم بازیکنان را راهنمایی می کند. هر دسته ای که برنده شود از دسته دیگر کولی می گیرد.

قزل ایاغ، 42: 1379

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan