بلوچ، سرباز، بزرگان

بلوچ، سرباز، بزرگان، خلیفه ملااحمد ملّا زهی  

در سال 1274 ه.ش در روستای اترای سرباز دیده به جهان گشود. مقدمات، قرآن و برخی کتب فارسی را نزد والد بزرگوارش فرا گرفت. به سیر و سلوک در طریقه قادریه پرداخت. نماینده و خلیفه مجاز شاه غوث محمّد هروی در مکران بود. در تصوف هم قادریه و هم نقشبندیه بود. در سال 1379 فوت کرد و در روستای اترای به خاک سپرده شد.

کرد، 230- 229: 1386

بلوچ، سرباز، بزرگان، ملاعبدالرحمن اترایی

در سال 1295 در روسای اترای سرباز متولد شد. پدرش آخوند عبدالجلیل از دراویش مشهور بلوچستان بود. از شواهد و قراین چنان برمی آید که دوره مقدمات را نزد والد بزرگوارش گذرانیده است و در علوم باطن نیز با او بیعت نموده است. از اساتید برجسته او در علوم باطن پدرش و ملاموسی دزکّی نقشبدی به عنوان پیرخدمت و سید شرف الدین بغدادی به عنوان پیرصحبت را می توان نام برد. در سفر دوم خویش به حرم مکُه، از آنجا عازم بغداد شد و در طریقه قادریه به کمال رسید. از استادان او در نقشبندیه می توان فقیرالله شکاری پور و سیدآدم بنّوری را نام برد.

کرد، 45: 1386

بلوچ، سرباز، بزرگان، مولانا عبدالرحمن سربازی

او در سال 1322 ه.ش در روستای اترای سرباز دیده به جهان گشود. پدرش ملااحمد نام داشت. دوره ابتدایی را در مسجد محل و همزمان با آن در مدرسه دولتی روستای مجاور به پایان رساند. دوره مقدماتی را نزد پدرش و برادرش، حضرمولانا محمّد عمر (مدظله) در خانه گذرانید و دو سال دوره سطح را در مدرسه عزیزیه روستای اتراپشت سرگذاشت و به مدرسه مظهرالعلوم کراچی رفت و از آنجا فارغ التحصیل گردید. در سال 1344 ه.ش به وطن بازگشت و به نیابت از عموی خویش، مولانا گل محمد ملازهی معروف به ایرانشهری امام جمعه اهل سنت ایرانشهر گردید. در سال 1346 ه.ش بنا به دعوت مردم چابهار بدانجا رفت و با افکار التقاطی و بسیاری از عادات هندوان در بین مردم مبارزه کرد. حوزه علمیه چابهار را در سال 1349 ه.ش با چهل و پنج طلبه افتتاح نمود. در سال 1371 در آزمون تعیین سطح موفق به اخذ دانشنامه دکتری الهیات ومعارف اسلامی گردید. کتاب های وی مقام صحابه، عظمت صحابه، فضایل نماز می باشد.

کرد، 100- 98: 1386

بلوچ، سرباز، بزرگان، مولوی گل محمد ملازهی

در سال 1279 ه.ش در روستای اترای سرباز دیده به جهان گشود. پدرش ملّا عبدالرحمن نام داشت. قرآن، مقدمات و کتب فارسی را در نزد والد خود گذرانید و برای ادامه تحصیل به هندوستان رفت و در مدرسه “دارالعلوم دیوبند” رحل اقامت افکند. پس در همانجا به تدریس مشغول شد. سپس به ایرانشهر برگشت و با خرافات و بدعات مبارزه کرد. اولین امام جمعه و عیدین شهرستان ایرانشهر بود. فعالیت های ساخت و تعمیر مساجد ایرانشهر، مسجد جامع جگرد، مسجد کهنه قلعه و . . .  را انجام داد و در سال 1368 فوت کرد.

کرد، 233- 232: 1386

بلوچ، سرباز، بزرگان، مولانا سید عبدالعزیز ساداتی

مولانا سیدعبدالعزیز ساداتی در خانواده ای مذهبی که نسل اندر نسل وارث علم نبوت بودند در سال 1335 ه.ق در روستای کرگین سرباز دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی را نزد ملّا سیدشیرمحمد امام مسجد جامع دزّک از توابع شهرستان سراوان آغازنمودند. برای تحصیل دوره مقدماتی به روستای زنگیان سراوان رفتند و از محضر مولا عبدالرحیم تا دوره کنزالرقائق کسب فیض نمودند. درسال 1385 ه.ق برای تحصیلات عالی عازم هند شدند و در مدرسه دارالفیوض هاشمی در «سجاول» ایالت سند رحل اقامت افکندند. به «اجمیر» و از آنجا به مدرسه «مظاهرالعلوم» سهارنپور رفت. در سال 1359 (ه.ق به «دیوبند» و دارالعلوم این شهر رفت. پس از 9 سال در 1367 ه.ق به ایران بازگشت. در بدو ورود «دارالعلوم زنگیان» را سرو سامان داد. از او به عنوان «استاد العلما و بقیه السلف» یاد می شود.

کرد، 96- 91: 1386

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan