بلوچ، قصرقند، بزرگان

بلوچ، قصرقند، بزرگان، شی محمد درفشان

شی محمد درفشان پسرِ شی جلال پور و نوه دختری میرعبدالله جنگی، حاکم قصرقند در قرن یازدهم میلادی می باشد. شی، خانواده عالم پرور و علم دوست ذکریان است. شی محمد درفشان، با تخلص «محمد» ملک الشعرای ذکریان بوده است، درفشان، لقبی است که قومش به او داده اند. شی محمد درفشان در شهر مسجد – که در حوالی قصرقند – بود به دنیا آمد و در قصرقند سکونت کرد. تاریخ ولادت و وفاتش مشخص نیست ولی سال تکمیل دیوانش 1107 هـ . ق می باشد. به جز کتاب نعت، اثری از او به چاپ نرسیده.

افشار، 353- 352: 1371

بلوچ، قصرقند، بزرگان، قاضی دادالرحمن قصر قندی

در سال 1309 ه.ش در محله بگان از توابع بخش قصرقند دیده به جهان گشود. والد بزرگوارشان «ملّا یوسف» نام داشت. او دوره ابتدایی را در زادگاهش نزد مولوی پیرمحمد رئیسی گذرانید و برای ادامه تحصیل عازم هندوستان شد. در مدرسه پیرجنداء سند تحصیل را آغاز نمود. دوره سطوح را در مدرسه کهده گذرانید و بعد عازم دیوبند در شمال دهلی شد و در مدرسه دارالعلوم دیوبند رحل اقامت افکند. خرقه خلافت در طریقت نقشبندیه را بر تن کرد. به وطن بازگشت و بعد از چندی دوباره به کراچی برگشت در مدرسه مظهرالعلوم کراچی رئیس هیئت علمی شد به قصد طواف کعبه عازم حجاز شد و پس از انجام مناسک حج به قصر قند بازگشت. در سال 1342 ه. ش به زاهدان رفت و مدرسه دارالعلوم به وی واگذار شد و در سال 1379 درگذشت.

کرد، 143- 139: 1386

بلوچ، قصرقند، بزرگان، میرعبدالله جنگی

میرعبداله جنگی، در قرن یازدهم میلادی حاکم قصرقند بود. وی در زمینه های سیاسی و مذهبی مهارت داشت. او که یکی از شعرای بلند پایه فارسی و عربی بوده کتابی به نام سفرنامه مهدی نوشته است.

افشار (سیستانی)، 357: 1371

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan