بلوچ، چانف (نیک شهر)، مذهب، زیارتگاه

بلوچ، چانف (نیک شهر)، مذهب، زیارتگاه، مزار میرمبارک

میرمبارک (میرمارک) جد بزرگ مردم طایفه مبارکی بلوچستان و از مشایخ است. مبارکیان برای نیای خود – که مقبره اش در روستای چانف (چامف) قرار دارد کرامات خاصی قائل هستند. میرمبارک پیرصاحب کرامت و درویش وارسته ای بوده است که همه بلوچ ها به کرامات او اعتقاد دارند و از نواحی مختلف بلوچستان حتی پاکستان همه ساله، عده ای برای ادای نذورات و گرفتن حاجات به زیارت مقبره او می آیند.

مقبره او اتاقی است با گنبدی کوچک و بسیار ساده و روی قبر، ده ها پارچه به رنگ ها و جنس های مختلف و تمامی ارزان قیمت افتاده است که مردم نذر کرده اند. ضمناً برداشتن آنها برای دراویش و صوفی های دوره گرد نیازمندی که به زیارت و اعتکاف می آیند آزاد است، ولی اگر دیگری بخواهد بردارد، باید از صاحب قبر اجازه بگیرد که او در خواب یا در حالت بیخودی به آنان الهام می کند.

افشار سیستانی، 345- 344: 1371

بلوچ، چانف (نیک شهر)، مذهب، زیارتگاه، پیرغلطان

پیرغلطان از مشایخ در قبرستان کنار مزار میرمبارک، قبور دروایش دیگری هم که از همین طایفه (مبارکی) یا از سالکانی که به این جا برای اعتکاف آمده اند وجود دارد. از جمله مزار پیرغلطان است که می گویند: «هرکسی غسل کند و با بدن و لباس پاکیزه، شب هنگام، بر سرقبر او بیاید و چند سوره قرآن بخواند و پس به موازات قبر، ولی به صورت معکوس سردر جای پای مرده بخوابد و کاری را که مورد نظرش می باشد با پیر در میان بگذارد و بعد غلطی بزند، اگر صلاح در انجام آن باشد، پیر او را چند غلط دیگر هم می دهد و اگر تکان نداد از آن کار باید منصرف شود.

افشار (سیستانی)، 345: 1371

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan