بلوچ، گُشت (سراوان)، بزرگان

بلوچ، گُشت (سراوان)، بزرگان، ابوشعیب حافظ عبدالقادر دهقان

در سال 1341 ه.ش در گُشت سراوان دیده به جهان گشود. پدرش مولانا محمددهقان از اساتید فاضل و گرانقدر حوزه علمیه گشت بود. در سال 1364 ه.ش تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش آغاز نمود و سپس به روستای گشت برگشت. در حوزه علمیه علین العلوم گشت تحصیل علوم دینی را آغاز کرد و سطوح و مقدمات را در آنجا گذرانید. در ایام تعطیلات مدارس هر ساله به کویته می رفت و در مدرسه تجوید الفرقان تمام کلام وحی را به حافظه سپرد. سال اول مقطع خارج را در مدرسه دارالعلوم کراچی گذراند. ترجمه ها: المرتضی، نگرش نوین بر عرفان و تصوف.

کرد، 79- 78: 1386

بلوچ، گُشت (سراوان)، بزرگان، سیدمحمد یوسف حسین پور

فرزند سیدمحمد کریم در سال 1309 ه.ش در گُشت سراوان متولد و در مدارس دولتی تا کلاس چهارم ابتدایی، در زادگاهش ادامه تحصیل داد. پس از آن ترک تحصیل نمود و نزد عموی بزرگوارش، حضرت مولانا سید عبدالواحد گشتی دروس دینی را تا اول سطح فرا گرفت. جهت ادامه تحصیل وارد پاکستان شد. سالی که وارد پاکستان شد چهاردهمین سال استقلال پاکستان بود. در سال 1374 ه.ق پس از 6 سال دوری از وطن و تحمل مشقت های فراوان به وطن بازگشت و مسئولیت مدرسه عین العلوم به ایشان واگذار گردید. ترجمه های ایشان: ترجمه تفسیر معارف القران که در چهارده جلد به چاپ رسیده است.

کرد، 53- 51: 1386

بلوچ، گُشت (سراوان)، بزرگان، مولانا عبدالواحد سیرزاده

در سال 1290 ه.ش در گشت سراوان متولد شد. در دوران طفولیت تحصیل را نزد والد بزرگوارش مولانا سیدغلام محمدبن مولانا سید محمّد نور بن مولانا سیدملاجیم آغاز نمود و ادامه را در ایرانشهر گذراند. به هند سفر کرد. دوره های مقدمات و سطوح را گذراند و خلعت خلافت را در طریقه نقشبندیه بر تن کرد. دوازده سال در هند تحصیل کرد. کرسی ارشاد و تلقین مولتان به او واگذار شد. در سال 1358 ه.ش به شهر خود بازگشت.

مکتب سیاری را به نام عین العلوم اساس نهاد که امروزه به نام حوزه علمیه عین العلوم گشت معروف و مشهور می باشد. در سال 1364 تا 1366 ه.ش در کتاب احسن المقصود فی التوحید المعبود در عقاید و کلید بهشت را در فروع عبادات به رشته تحریر درآورد. سرانجام در سال 1417 ه. ق سی ام مهرماه 1375 ه.ش دارفانی را وداع گفت.

کرد، 115- 109: 1386

بلوچ، گُشت (سراوان)، بزرگان، مولوی فیض محمد حسن برّ

در مرداد ماه 1322 ه.ش در روستای گشت از توابع شهرستان سراوان دیده به جهان گشود. هنوز بیش از شش بهار از عمرش نگذشته بود که والدش را از دست داد. پس از اتمام دوره راهنمایی وارد حوزه علمیه شد و دروس خارج فقه را گذرانید. پس از اتمام دروس حوزه مدتی در مدرسه عین العلوم تدریس نمود. در تشکیل سپاه و جهاد سازندگی شهرستان سراوان نقش مهمی ایفا کرد. از طرف مخالفین انقلاب اسلامی بارها مورد تهدید قرار گرفت و سرانجام در بامداد 22/2/60 به شهادت رسید و نامش در زمره شهدای محراب کشور ثبت گردید.

کرد، 49- 48: 1386

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan