بندری، سیراف، آثار تاریخی

سیراف، آثار تاریخی، مسجد امام حسن(ع)

این بنا که اکنون به صورت نیمه ویرانه درآمده است، منسوب به دورۀ ایلخانان می باشد. بنا در اصل با دیوارهای چهارگوش سنگی از صخره های طبیعی محصور می شده و با سنگ، آجر، ملات گچ و ساروج بنا گردیده است. طبقۀ اول صحن و حیاط مجموعه و طبقۀ دوم بخش اصلی مسجد را تشکیل می داده است. در اطراف بنا سنگ قبرهایی با کتیبه های کوفی به تاریخ قرن چهار تا هفت هجری یافت شده است.

اقتداری 367-359 : 1348

سیراف، آثار تاریخی، مسجد جامع قدیم

این بنا که مربوط به قرون اولیۀ اسلامی (حدود قرن 2 و 3 هجری) می باشد و در حاشیۀ غربی بندر سیراف قرار دارد، در طی حفاری های باستان شناسی منطقه کشف گردیده است. ابعاد مسجد 37×57 متر بوده و متشکل از شبستان ستون دار، صحن و رواق های ستون دار در 3 ضلع صحن است. شالودۀ بنا از سنگ و ملاط ساروج است.

معصومی 67-66 و 98 : 1352

بندری، سیراف، آثار تاریخی

در سفرنامه نظری به ایران و خلیج فارس آمده است: «مورخین مشروحا از وضعیت این بندر نوشته اند. آثار و بقایای شهر صیرف به مساحت نیم فرسنگ از بندر طاهری در کرانه دریا قرار گرفته و قلعه ویرانه آن اکنون باقیمانده است. نیز آثار یک مسجدی است که از سنگ تراش ساخته شده و ظروف سفالی و چینی در آنجا پیدا شده و کتیبه هایی به خط کوفی در آنجا وجود دارد که یکی از آنها که تاریخ قرن دهم میلادی داشته به موزه بریتانیا در لندن برده اند و دیگر آب انبارهای بزرگ و دخمه های زیادی در آنجا بنظر میرسد.

نوری زاده بوشهری، 108: 1324

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan