بندری، سیراف، پیشینه تاریخی

بندری، سیراف، پیشینه تاریخی

در سفرنامه نظری به ایران و خلیج فارس آمده است: «میگویند شهر صیرف را کیکاوس بنا کرده، ابو یزید صیرفی در قرن نهم هجری شرحی راجع به این شهر نوشته است. ابن بطوطه مورخ معروف مینویسد “بندر صیرف در خلیج فارس شهریست بزرگ و دارای قصور رفیع و بساتین بدیع مملو از اشجار و آب مشروب آنجا از چشمه و قنات است که از کوه های اطراف جاری و به شهر میرسد. اشراف و متمولین این شهر ایرانی هستند و اعراب بنی سفاف در آنجا صید مروارید مینمایند و به بازرگانان میفروشند و از حاصل فروش خود پنج یک مالیات به فرماندار آنجا میدهند”.

مقدسی مورخ دیگر مینویسد “شهر صیرف از حیث اهمیت تجارت با بصره رقابت داشته و دارای خانه های عالی و بازارهای بزرگ است. در سال977 م. به واسطه زلزله های سختی که مدت هفت روز ادامه داشته، خرابی زیاد به این شهر وارد آمده است”.

اسطخری مورخ مینویسد “بعد از شیراز بندر صیرف مهمترین شهرهای فارس است. خان های آنجا دارای چند طبقه میباشد و جمعیت این شهر زیاد است. آب مشروب خوب و میوه از کوه جام میاورند.. پس از انقراض سلسله ال بویه در حدود سال 475 ه.ق، شهر صیرف رو به انحطاط و خرابی گذارد و در اثر زلزله های زیاد خراب گردید و اهمیت تجارتی خود را از دست داده و مرکز داد و ستد به جزیره گیس منتقل گردید”.

نوری زاده بوشهری، 109: 1324

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan