ترکمن، دادلی قزنین (مراوه تپه)، معیشت

ترکمن، دادلی قزنین (مراوه تپه)، معیشت، دامداری

این روستا برای تربیت انواع دام ها بسیار مناسب است زیرا وجود انواع مراتع، جنگل، آب فراوان و اقلیم ملایم باعث شده که یکی از مناطق مهم عشایری دامی و زراعی قلمداد شود، در ضمن چون سطح کشت اراضی زراعی رو به افزایش است و این امر از جنبه اقتصادی برای منافع دامداری متضاد است.

دام های عمده عبارتند از گوسفند، گاو، بز و اسب است که از میان آنها گوسفند و گاو اهمیت اقتصادی دارد:

  • گوسفند دنبه دار بومی به نام چاروای آتابای که ویژگی ذخیره چربی در آن بسیار است.
  • گوسفند بدون دنبه ایرانی به نام زِل که کیفیت پشم و گوشت آن متوسط است.
  • گوسفند اِرِک که در اصل نژاد آن ترکمنی است، اگرچه ذخیره چربی ندارد اما از نظر کیفیت گوشت بسیار مرغوب است و بین دلالان گوشت محبوبیت و شهرت خاصی دارد.

گوسفندان و بزها که معمولا به ییلاق و قشلاق می برند و روستا دارای مناطق دامی است که زمستان ها به آنجا می روند و کار چوپانان در مقابل دریافت 0.8 تولیدات دامی انجام میگیرد.

اگرچه آثار دقیقی از تعداد دام ها در دست نیست، اما به طور تقریبی حدودا 6 گله و تعداد آنها تقریبا 5000 راس می باشد که تعداد زیادی از آنها به 4 نفر اختصاص دارد و بقیه اهالی روستا نیز حداقل صد راس می باشد ولی لازم به یادآوری است که این تعداد مجموع بز و گوسفند می باشد و هزینه آن نیز نسبت به گوسفند کم است.

از مردم روستا آنهایی که با دامداری آشنایی دارند از اواخر پاییز کوچ می کنند و تا اواخر بهار در آن منطقه باقی می ماند و بعد از آن که بره و بزغاله ها بزرگ شدند کوچ کرده و به روستا برمی گردند و این روند سال بعد تکرار می شود که حدودا 50 سال این روند ادامه دارد، ولی قبل از آن در همان روستا اسکان داشته اند و کوچ انجام نمی شده است.

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan