ترکمن، فندرسک (رامیان)، مراسم

ترکمن، فندرسک (رامیان)، مراسم، عروسی

در عروسی ها در بین اهالی مرسوم است که وقتی پسری خواهان دختری می شود والدین و اقوام خود را جهت خواستگاری به خانه دختر می فرستند و بعد از چند جلسه گفتگو و معلوم نمودن مال و قباله، مراسم شیرینی خوری با قندشکنی برگزار می نمایند و بعد از مدتی عروسی منعقد می گردد.

شب اول را نی بید می نامند و در این شب غالبا افراد فامیل و دوستان در خانه داماد جمع می شوند و بعد از خوردن کباب به خواندن ترانه های محلی که اصطلاحا به آن بیت گفته می شود می پردازند و فردای آن روز مقداری وسایل خوراکی از قبیل روغن و آرد و برنج و قند و گوسفند که آن را برنج بردن می نامند، می برند و در خانه عروس از آنها به وسیله شیربرنج پذیرایی می شود.

شب دوم که شب حنابندان می باشد اهالی بعد از خوردن شام، حنا به خانه عروس می برند و فردای آن روز بعد از خوردن نهار داماد را به حمام می برند و بعد از آن برای آوردن عروس به خانه داماد به منزل عروس میروند و از طرف مردم و اقوام عروس و داماد بر سر آنها پول و نقل و نبات می پاشند که به این عمل نیز شاباش می گویند.

همچنین بعد از سه روز رفتن عروس به خانه داماد مراسم سه روز می گیرند و در روز سوم با خوردن ناهار مجدد در خانه داماد اقوام و فامیل ها جهت بردن کادویی آماده می شوند و جهت عروس و داماد کادو می برند و عده ای هم به پول به عنوان هدیه به عروس و داماد می دهند که این مراسمات عروسی مانند مراسم های عروسی در بقیه منطقه می باشد.

ترکمن، فندرسک (رامیان)، مراسم، عزاداری

در عزاداری ها معمولا مرسوم است که اگر فردی از خانه ای فوت نماید بعد از غسل و کفن او را تشییع جنازه می نمایند و در مزار متوفی را دفن می نمایند و بعد از دفن میت به منزل متوفی می روند جهت خواندن فاتحه و قرآن خوانی و بعد برای فردی که مرحوم شده مراسم سوم و هفتم و چهلم و سال می گیرند. رسم است بعد از چهلم از طرف فامیل های وابسته جهت بیرون آوردن لباس سیاه از تن صاحبان عزا به خانه عزاداران می روند و چنانچه زنان هم باشند زنان دیگر دست و پای آنها را حنا می گذارند و سر و صورت مردان را نیز اصلاح می کنند.

در مراسم عزاداری دیگر که ماه مبارک رمضان می باشد عزاداری خصوصا در شب های احیا برگزار می شود و در همه شب ها نیز سحرخوانی می کنند. در ماه محرم نیز به مدت دوازده روز عزاداری جهت اباعبدالله برگزار می نمایند و در سومین روز شهادت اباعبدالله مراسمات و مجالس تعزیه و یا شبیه خوانی در جلوی مسجد برگزار می شود و در روزهای هشتم و نهم و دهم محرم که عاشورا و تاسوعا است مراسم علم بندان دارند و کسانی که نذر نموده اند دستمال و لباس و چیزهای دیگر را که نذر نموده اند به علم می بندند و در شب یازدهم نیز شام غریبان می گیرند که این نوع عزاداری ها از قدیم به همین صورت انجام می گرفته و انجام می شده و حالا نیز به همین صورت که اعلام شده انجام می شود.

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan