ترکمن، فندرسک (رامیان)، پوشاک

ترکمن، فندرسک (رامیان)، پوشاک، زنان

زنان لباس هایی می پوشند که به زبان محلی به آن لباس کوتاه می گویند که از دو قسمت پیراهن و زیرجامه که اصطلاحا به آن تمبان می گویند تشکیل شده است. قسمت پایین پیراهن و تمبان را با وسایلی از قبیل طوف، پرچم، چشم بلبلی، سم پا، قیطان استفاده می نمایند که زیبایی خاصی به آن میداد و امروزه به ندرت از این لباس ها استفاده می کنند و ضمنا از این نوع لباس ها در مجالس و عروسی ها در حال حاضر بیشتر استفاده می شود و همچنین نوعی کفش هم که لاستیکی است می پوشند که آن را کلوش می نامند و چادر شبی هم نیز که از نوع ابریشم است و به وسیله خودشان بافته می شود به کمر خود می بندند مورد استفاده قرار می دهند.

این نوع لباس ها در حال حاضر محبوبیت خود را از دست داده و افراد معدودی از این نوع لباس ها استفاده می کنند و تعدادی افراد کهنسال و قدیمی از این نوع لباس ها به ندرت می پوشند و بعضی از جوانان در مراسمات عروسی ها از نوع لباس های یاد شده می پوشند.

ترکمن، فندرسک (رامیان)، پوشاک، مردان

طریقه لباس پوشیدن منطقه فندرسک به این صورت است که لباس مردان از شلواری به نام چوغا استفاده می کنند و کلاهی از نوع پشم گوسفند روی سر می گذارند و همچنین از کفشی که به اصطلاح چارق نام دارد که قسمت پوشش پا به وسیله لاستیک و قسمتی از ساق پا به وسیله پارچه پشمی که با پشم بافته شده است به قسمت ساق پا که به آن نیز پاکوه می نامند. می پیچیدند و وسیله بندی که دارد به ساق پا می بندند که بسیار سبک و گرم است که این نوع کفش جهت کار کردن در مزارع و مراتع و جنگل ها بنا به گفته کسانی که استفاده می نمایند بسیار مناسب است و همچنین روی کلیه لباس ها لباس بلندی که به آن پالتو می گویند می پوشند.

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan