خوزی، رامهرمز، پوشاک

خوزی، رامهرمز، پوشاک

در شهر رامهرمز پارچه های ابریشمی بافته می شد.

شهشهانی، 179: 1396

خوزی، رامهرمز، پوشاک

زنان روسری بلندی می پوشند به نام “مینا”، از دوشانه و کتف تا روی آرنج ها و سینه آویزان می شود. رنگش بستگی به سن دارد. دختران خردسال تا زنان سی چهل سال رنگ شاد و مهره شب نما می زنند و زنان مسن تر رنگ تیره.

در زیر مقنعه یا مینا نیم کلاهی می گذارند که با مهره های ریز به نام مُنجوق آذین شده و سکه های نقره ای بر لبه جلو آن دوخته شده است. به این نیم کلاه “کلاوه” می گویند. زنان سکه های طلا و نقره به گردن دارند که به “زرنا” یعنی زیرنای (زیرگردن) شهرت دارد. در قدیم در پاره ای نقاط، بر پره بینی شئی طلایی نصب می کردند که “خالک” نامیده می شد.

زنان نیم قبای مخملی به نام جُمه می پوشند که با زیورهای طلایی به نام “ارخلک” زینت شده و تا ساق پا می رسد. شلوار زنان حدود 10 الی 15 متر عرض دارد و حدود 2 الی 3 نمونه آن را روی هم می پوشند.

لباس مردان “چوقا” که از نخ های پشمی بافته می شود و به رنگ های سیاه و سفید دیده می شود. چوقا آستین های کوتاه دارد و بی یقه و بی دکمه است و تا روی زانوها می رسد.”کردین” گرمترین لباس آنان است که از پشم خالص بافته می شود و به کت نمدین می ماند. کلاه نمدی از پشم تهیه می شود. شلوار به رنگ سیاه و جنس دبیت است.

افشار

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan