فارس، اصفهان، بزرگان (ف)

فارس، اصفهان، بزرگان، فاضل سراب

مولی محمدبن عبدالفتاح تنکابنی، معروف به فاضل سراب. از علمای کاملین و فقها و مجتهدین، عالم فاضل محقق زاهد عابد از شاگردان محقّق سبزواری و علامه مجلسی بود. کتب زیر ازوست: 1– اثبات الصنایع القدیم، 2- حاشیه بر آیات الاحکام اردبیلی، 3- حاشیه بر ذخیرۀ سبزواری، 4- سفینه النجاه در اصول دین (مطبوع). مشارالیه در روز عید غدیرسال 1124 ه.ق درگذشت و در تخت فولاد مدفون گردید.

مهدوی، 852- 851: 1384

فارس، اصفهان، بزرگان، فاضل هندی

بهاء الدین محمّد (اصفهانی) بن تاج الدین حسن بن محمّد لنجانی رویدشتی. صاحب کرامات باهره، از اجلّۀ علما و فقها و مجتهدین عالم ربانی وفاضل صمدانی. علت شهرتش به فاضل هندی آنست که مدتی از عمر شریف خود را در کودکی در هندوستان گذرانید، لکن علما در کتابها وی را به فاضل اصفهانی وصف کرده اند. در خدمت جمعی کثیر از علما تحصیل نموده، از آن جمله است علّامه مولی محمدباقر مجلسی (واز) پدرش ملّا تاجار روایت احادیث می کند. وی از جمله کسانیست که قبل از رسیدن به سن بلوغ به مرتبۀ اجتهاد رسیده و به تألیف کتب پرداخته است. حدود 80 جلد کتاب نوشته، از آن جمله است:

1- اجاله النظر، در قضا و قدر، 2- تفسیر قرآن (الکوکب الدرّی)، 3- چهار آیینه، به فارسی، 4- شرح زبده (از تألیفات خودش)، 5- کشف اللثام، در شرح قواعد الاحکام، در فقه، معروفترین تألیفات او.

مهدوی، 855- 854: 1384

فارس، اصفهان، بزرگان، فتح بنداری

فتح بن علی محمدالبلداری (البنداری)، از فضلای شیعه در قرن هفتم بوده و کتاب نصره الفتره عماد کاتب را در سال 623 ه.ق مختصر نموده و آن را زبده النصره و نخبه العصره نامیده و این مختصر در لیدن با فهرست اعلام و امم و ولایات و شهرها به طبع رسیده است.

مهدوی، 857: 1384

فارس، اصفهان، بزرگان، فدایی

میرزا نصرالله خان، معروف به دولت یار جنگ از فضلای هندوستان و معلم ادبیّات و زبان در حیدراباد بوده، شعر می گفته و در آن «فدایی» تخلص می نمود. از آثارش کتاب ترکتازان هند، زبان دری، در چهار مجلد، مطبوع و دیوان اشعار است. در حدود 1308 ه.ق فوت شده است و ارادت خدمت رحمت علی شاه داشته است.

مهدوی، 859 : 1384

فارس، اصفهان، بزرگان، فروغ الدین اصفهانی

میرزا محمدمهدی بن محمدباقر بهجت، شاعر ادیب نویسنده متخلّص و معروف به فروغ در سال 1223 ه.ق در تبریز متولد شده، پس از تکمیل تحصیلات در دستگاه دولتی وارد شده و در فارس و آذربایجان منصب استیفا داشته و به مناسبت بستگی به فریدون میرزا متخلّص به فرّخ خود را در همه جا فروغ فرخی معرفی می نموده است. مولّف: 1- رساله النساب، به فارسی، 2- صحائف العالم، که در سن 1265 ه.ق تألیف شده و در پنج مجلد می باشد، 3- تذکره الشباب، 4- دیوان اشعار، 5- فروغشان (مطبوع) است.

مهدوی، 860 : 1384

فارس، اصفهان، بزرگان، فرید اصفهانی

خواجه زیدالدین معروف به احول از جمله شعرای معروف اصفهان و از اقران امامی هروی بوده، بعضی او را فرزند امامی دانسته اند و برخی از اهل ولایت دیگر و فرزند مجد همگر هم نوشته اند. خلاصه در فن نظم مهارتی تمام داشته و مرجع فصحا و بلغای عهد خود بوده و در زمان سلاطین صاعدیه ظهور یافته و مدح اتابک سعدبن زنگی نیز کرده و دو هزار بیت دیوان دارد.

نورصادقی، 213: 1316

فارس، اصفهان، بزرگان، فضل الله ضیاء نور

فاضل ادیب، از دبیران دانشمند اصفهان که سالها در دانشکدۀ ادبیات دانشگاه اصفهان تدریس می کرد. وی در سال 1406 هـ .ق در اصفهان درگذشت.

مهدوی، 1077- 1076 : 1384

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan