فارس، بروجرد، بزرگان

فارس، بروجرد، بزرگان، آیت‌الله آقا حسین بروجردی

مرجع تقلید بزرگ شیعیان، تولد: 1254 ه.ش، وفات: 1340 ه.ش.

او در سال 1280 ه.ش برای فراگیری دانش به نجف رفت و به یکی از شاگردان مورد توجه آخوند خراسانی تبدیل شد. در سال 1290 ه.ش به بروجرد بازگشت و تا هنگام حرکت به قم در سال 1333 ه.ش در همین شهر ماند. دوران زعامت بروجردی در حوزه‌ی علمیه‌ی قم به شکوفایی آن منجر شد. مسجد اعظم در جوار حرم حرت معصومه به دستور او ساخته شد.

بروجردی تا هنگام مرگ عالی‌ترین مقام مذهبی دنیای تشیع و مرجعیت اعلای تقلید شیعیان را در اختیار داشت. حاشیه علی کفایه الاصول، المهدی فی کتب اهل سنه و جامع احادیث شیعه از جمله آثار وی است.

سلسله‌ی پهلوی و نیروهای مذهبی به روایت تاریخ کمبریج، 294-293: 1371

فارس، بروجرد، بزرگان، سید جعفر شهیدی

ادیب، مورخ و استاد دانشگاه، تولد، 1306 ه.ش، وفات: 1386 ه.ش.

شهیدی استاد دانشگاه تهران و رئیس مؤسسه‌ی دهخدا بود. از جمله آثار شهید می‌توان کتاب‌های زیر را نام برد: تاریخ تحلیلی صدر اسلام، زندگانی حضرت فاطمه، زندگانی علی‌ بن حسین، شرح لغات و مشکلات دیوان انوری، شرح مثنوی.

کاظمی، 249-248: 1376

فارس، بروجرد، بزرگان، عبدالحسین زرین‌کوب

ادیب، مورخ و استاد دانشگاه، تولد: 1301 ه.ش، وفات: 1378 ه.ش.

او یکی از برجسته‌ترین و مشهورترین پژوهشگران معاصر ایرانی در حوزه‌ی ادبیات و تاریخ است. زرین‌کوب سال‌ها در دانشگاه تهران و دانشسرای عالی و چند سال در دانشگاه‌های آمریکا مانند کالیفرنیا و پرینستون به تدریس و تحقیق اشتغال داشت.

زرین‌کوب با تبحر در زبان فارسی، تسلط بر زبا عربی و آشنایی با چند زبان زنده‌ی اروپایی آثاری پرارزش از خود به یادگار گذاشته است. از جمله آثار او در زمینه‌های ادبی، تاریخی و اجتماعی می‌توان به کتاب‌های زیر اشاره کرد: نقد ادبی، تاریخ ایران بعد از اسلام، دو قرن سکوت، ارزش میراث صوفیه، بامداد اسلام، شعر بی دروغ شعر بی‌ نقاب، با کاروان حله، کارنامه‌ی اسلام، فرار از مدرسه، تاریخ در ترازو، بحر در کوزه و نه شرقی، نه غربی، انسانی.

احمدی طباطبایی، 100-99: 1384

فارس، بروجرد، بزرگان، عبدالمحمد آیتی

نویسنده و مترجم معاصر، تولد: 1305 ه.ش، وفات: 1392 ه.ش.

آیتی از مترجمان سرشناس است که آثار مهمی را به فارسی ترجمه کرده است مانند: تحریر تاریخ وصّاف،تاریخ ابن‌خلدون، درباره‌ی فلسفه‌ی اسلامی: روش و تطبیق آن، معجم‌الأدبا.

برقعی، 138: جلد اول: 1373

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan