فارس، بم، آثار تاریخی

فارس، بم، آثار تاریخی، ارگ بم

ارگ بم بعنوان بزرگ ترین مجموعه خشتی جهان، مربوط به حدود 2200 سال پیش است، و دارای 38 برج دیده بانی، خندق و بارویی عظیم است. امروزه بسیاری از بخش های اصلی شهر به دلیل زلزله دی ماه 1382 ه.ش تخریب شده است.

تقوی، رضایی، 48 : 1388

فارس، بم، آثار تاریخی، بازار ارگ بم

بازار ارگ بم با طولی حدود 60 متر در ابتدای حصار قلعه قرار گرفته است. در انتهای بازار میدانی قرار دارد که محل انجام مراسم عزاداری نیز بوده است. این بازار امروزه به صورت ویرانه در آمده است و پوش طاق و گنبدی آن به طور کامل فرو ریخته است. در چهار سوق وسط بازار، محل داروغه و نانوایی قابل تشخیص است.

ملّازاده، محمّدی، 177 : 1379

فارس، بم، آثار تاریخی، بازار بم

مجموعۀ تاریخی بازار بم که بخش عمده ایی از آن مربوط به دورۀ قاجاریه می باشد در بافت قدیمی شهر واقع است. این بازار قدیمی مشتمل بر چند راسته و یک کاروان سرا است که «قیصریه زردشتیان» نام دارد. بازار شامل قسمت های دیگری نیز می باشد. از جمله: بازار حبیب الله خان، بازار امیر، بازار قاضی، بازار سید محمّدخان و . . .

ملّازاده، محمّدی، 178-177 : 1379

فارس، بم، آثار تاریخی، حمام انصاری

حمام انصاری متعلق به دورۀ قاجاریه بوده و مشتمل بر ورودی ها، هشتی، سربینه و گرمخانه است. پوشش بنا عمدتاً طاق و گنبد می باشد. این حمام هم اکنون متروک شده است.

ملّازاده، محمّدی، 179 : 1379

فارس، بم، آثار تاریخی، حمام سیّد عباس

این حمام متعلق به دورۀ قاجاریه می باشد و در مجاورت قیصریه زرتشتیان واقع شده است. حمام سیدعباس مشتمل بر یک حمام بزرگ و اصلی و یک حمام کوچک و فرعی بوده است و امروزه متروک است.

ملّازاده، محمّدی، 179 : 1379

فارس، بم، آثار تاریخی، مسجد اهل سنت ارگ بم

این بنا که در فاصلۀ یک کیلومتری ارگ بم واقع شده، امروزه تقریباً به صورت مخروبه درآمده است. بنای مسجد از دو بخش با دو صحن جداگانه تشکیل شده است. بخش غربی که به نظر می رسد مدرسه یا خانقاه بوده، مشتمل بر صحنی بزرگ و اتاق هایی است.

نوربخش

فارس، بم، آثار تاریخی، مسجد حضرت رسول

بنای اولیۀ این مسجد مربوط به قرن اول هجری می باشد. بنای کنونی از یک شبستان مربع شکل با چهار طاق گنبدی و یک اتاق کوچک تر تشکیل شده است. به اعتقاد آرتور پوپ مسجد اولیه در تاریخ 30 ه.ق توسط عبدالله بن عمر، حاکم بصره، ساخته شده است.

محمّدی، 65 : 1373

فارس، بم، آثار تاریخی، مسجد جامع ارگ بم

بنای اولیۀ این مسجد که در داخل مجموعۀ ارگ بم قرار دارد، متعلق به دورۀ صفاریان می باشد. بنای کنونی با پلان دوایوانی، دارای صحن مرکزی، شبستان های ستون دار با پوشش طاق و چشمه و فاقد گنبدخانه است. قدیمی ترین بخش مسجد محراب گچ بری شدۀ ایوان جنوبی به سبک قرون اولیه اسلامی است.

نوربخش

فارس، بم، آثار تاریخی، مسجد سید

این مسجد در دورۀ قاجاریه و توسط «حاجی سیدعلی خان» ساخته شده است. بنا دارای صحنی مستطیل شکل، ایوان و شبستانی ستون دار با پوشش طاقی است، محراب در ضلع جنوبی شبستان قرار دارد.

نوربخش

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan