فارس، بهبهان، مراسم

فارس، بهبهان، مراسم، ازدواج، رقعه (مهریه)  

هنگامی که خانواده های دختر و پسر توافق کردند که دختر و پسرشان با هم ازدواج کنند، خانواده دختر، میزان مهریه دخترشان را بر روی کاغذی می نویسند و به خانه داماد می فرستند، تا چنانکه مورد موافقت واقع شد، ترتیب بقیه کارها را بدهند.

افشار، 718: 1373

فارس، بهبهان، مراسم، ازدواج، شهر گرو

هنگامی که مقدار مهریه رقعه مورد تأیید خانوادۀ پسر قرار گرفت، کسان داماد به خانۀ عروس می روند و برای عروس لباس و طلاآلات می برند. چون این خبر به زودی در شهر منتشر می شود، آن را شهر گرو می نامند.

افشار، 718: 1373

فارس، بهبهان، مراسم، ازدواج، رختخودوزو

چند روز پیش از عروسی، یک نفر استاد لحاف دوز با شاگردش به خانه داماد می روند و رختخواب عروس و داماد را در همان خانه داماد می دوزند. در این روز خانواده عروس از شکر و آرد برنج حلوای آرد برنجی تهیه می کنند و به خانه داماد می فرستند.

افشار، 719-718: 1373

فارس، بهبهان، مراسم، ازدواج، رخت برون

در روزی معین در ساعت سعد، نزدیکان عروس با خیاط زنانه به خانه داماد می روند تا پارچه هایی را که قبلاً داماد برای عروس تهیه کرده است برش بزنند.

افشار، 718: 1373

فارس، بهبهان، مراسم، ازدواج، وجور

وجور هدیه یا تحفه ای است که داماد برای عروس می فرستد و بدین وسیله نشان می دهد به یاد اوست.

افشار، 718: 1373

فارس، بهبهان، مراسم، ازدواج، دوماطلبو

چند روز پس از مراسم شهر گروخانه عروس، داماد و بستگانش را به شام و یا ناهار دعوت می کنند و به اصطلاح داماد خود را طلب می کنند.

افشار، 718: 1373

فارس، بهبهان، مراسم، ازدواج، دوماسلوم

پس از تشریفات فوق، داماد برای عرض سلام و دیدنی به خانه عروس می رود.

افشار، 718: 1373

فارس، بهبهان، مراسم، ازدواج، دزدک

سه روز پیش از زفاف، در خانه های عروس و داماد، جشن و سروری برپا می شود، چون همه نزدیکان دو خانواده در آن جشن شرکت ندارند، آن را دزدک می گویند.

افشار، 719: 1373

فارس، بهبهان، مراسم، ازدواج، دس رزو

روز بعد از دزدک را دست رزان می گویند. شب دست رزان، شب حنابندان عروس و داماد است. به محض اینکه سلمانی شروع به حنابستن داماد کرد، موزیکالچی آهنگ شاد می نوازد و عده ای با دستمال دست افشانی می کنند و شعر زیر را با آهنگ می خوانند:

یدا یدا                                         یدا یدا

دوماحنا می بنده                              شو تا صباحی بنده

اگر حنا نباشد                                 ورق طلا می بنده

افشار، 719: 1373

فارس، بهبهان، مراسم، ازدواج، دست کشیدن عروس به صورت اسب پیشانی سفید

در راه خانه داماد، اسب پیشانی سفیدی را به پیشواز عروس می برند تا او سه بار دست خود را به صورت اسب بکشد. در مرتبه سوم، غریو هلهله از مشایعت کنندگان بلند می شود.

افشار، 720: 1373

فارس، بهبهان، مراسم، ازدواج، دوماغلوم

در نزدیکی خانه داماد، داماد به استقبال عروس می آید و دست در دست او می گذارد و به اصطلاح غلام او می شود.

افشار، 720: 1373

فارس، بهبهان، مراسم، ازدواج، خونه رهو یا شب زفاف

غروب شب زفاف، پس از اینکه دوگی (مشاطه) عروس را آرایش کرد، هنگام شب، عروس در ایوان خانه می نشیند تا زنان شهر که دسته دسته جهت تماشا به خانه اش می آیند او را ببیند. سپس ساعت 10 شب با شادی و صدای دست و به همراه نوازندگان به خانه عروس می روند و پس از آنکه قدری در خانه عروس رقصیدند چند نفر زن متشخص بازوی عروس را می گیرند و به سوی خانه داماد حرکت می کنند. همچنین زنان اشعاری را به طور دسته جمعی می خوانند.

افشار، 720-719: 1373

فارس، بهبهان، مراسم، ازدواج، ری تبارو

به معنی روی تباردیدن می باشد و چنین است که سه روز بعد از “خونه رهو”، خویشاوندان عروس و داماد به دیدن آنان می روند و برای عروس پول و یا طلا می برند.

افشار، 720: 1373

فارس، بهبهان، مراسم، نماز حاجت مراد

پس از اینکه عروس وارد حجله شد و نشست، سجاده داماد را در کنار عروس پهن می کنند و داماد دو رکعت نماز حاجت مراد می خواند. پس از اتمام نماز حاجت مراد، مدعوین خانه را برای عروس و داماد خلوت می کنند. در این هنگام برای اینکه عروس نقاب از صورت برگیرد داماد هدیه ای به نام روگشا به عروس تقدیم می کند.

افشار، 720: 1373

فارس، بهبهان، مراسم، ازدواج، واطلبو

هشت روز پس از عروسی، مردم محل خانواده عروس و داماد و کسان نزدیک آنها را به ناهار و شام دعوت می کنند و این میهمانی را واطلبو می گویند.

افشار، 720: 1373

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan