فارس، تربت جام، آثار تاریخی

فارس، تربت جام، آثار تاریخی، آب انبار تربت شیخ جام

این آب انبار در مجموعۀ شیخ احمد جام واقع شده و بنای اولیه آن مربوط به سال 1010 ه.ق می باشد. بنا سپس در دورۀ ناصرالدین شاه قاجار تعمیر و بازسازی شده است. مصالح به کار رفته در ساخت آب انبار آجر، ساروج و گل است.

ملّازاده، محمّدی، 99: 1379

فارس، تربت جام، آثار تاریخی، آب انبار لنگر

بنای اولیه آب انبار لنگر مربوط به دورۀ تیموری می باشد. بنای آب انبار تماماً از آجر ساخته شده و دارای پوشش گنبدی مرتفعی است.

مولوی، 27-25: 1354

فارس، تربت جام، آثار تاریخی، کاروانسرای عباس آباد

کاروانسرای عباس آباد در مسیر جادۀ تربت جام به تایباد واقع شده و از ساخته های دورۀ صفوی به شمار می رود. بنای کاروانسرا به شکل چهار ایوانی و ساخته شده از آجر است.

کیانی، ولفرام کلایس، 383: 1373

فارس، تربت جام، آثار تاریخی، مسجد جامع عتیق

این بنا که بخشی از مجموعۀ آرامگاهی تربت شیخ جام است. در سال 720 هـ . ق توسط رضی الدین احمد متولی جامی ساخته شده است. مسجد به سبک شبستانی گنبددار ساخته شده و دارای پنج رواق است. مساحت بنا 5/25×19 متر است و در مرکز آن گنبدی بر روی 4 تویزه زده شده که اکنون ویران شده است.

صالحی کاخکی، 115: 1372

فارس، تربت جام، آثار تاریخی، مسجد کرمانی

مسجد کرمانی که از ساخته های قرن هشتم هجری است، در کنار مجموعۀ آرامگاهی تربیت شیخ جام واقع شده است. نمای خارجی مسجد، شامل چهارطاق نما و قاب های سادۀ آجری است. این مسجد به صورت مستطیل شکل و دارای شاه نشین در وسط هر ضلع و سه حجره در اضلاع غربی و شرقی است.

صالحی کاخکی، 143- 139: 11372

فارس، تربت جام، آثار تاریخی، مسجد نو

مسجد نو در سال 846 هـ .ق توسط جلال الدین فیروزشاه ساخته شده است. بنا دارای مقصورۀ چلیپا شکل، شبستان های ستون دار و یک حیاط کوچک مستطیل شکل است. در دیوار غربی مقصوره، محراب کوچکی دیده می شود. رواق شرقی مسجد به مسجد عتیق تربت جام چسبیده است.

ملّازاده، 139: 1379

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan