فارس، تهران، صنایع دستی

فارس، تهران، صنایع دستی، حکاکی روی فلز (قلم زنی)

حکاکی روی نقره را در تهران، اصفهان و اهواز می توان مشاهده نمود.

یاوری، 68 : 1380

فارس، تهران، صنایع دستی، خاتم کاری

مرحوم امین الصنایع در سال 1311 ه.ش از شیراز به تهران دعوت شد و به همت او کارگاه خاتم سازی در مجتمع بزرگ هنرهای دستی شروع به کار کرد. سپس نمایشگاهی از هنر دستی خاتم در ابتدای خیابان سپه سابق زیر عنوان «نمایشگاه کالای ایران» بر پا شد. می توان گفت که قسمت اعظم توسعه و گسترش خاتم سازی در ایران مدیون کوشش و تلاش بیش از حد استاد کاران خاتم در کارگاه وزارت فرهنگ و هنر سابق بوده است.

از استادان دوره قاجاریه در تهران سه استاد قابل ذکر است: استاد فلاح، استاد عموکریم و استاد حیدرعلی که کار آنان در سطحی بالاتر از دیگران بوده است.

در اوایل دوره پهلوی در تهران تنها یک خاتم ساز به نام مرحوم حاج محمد صنیع خاتم (صنیع دیوان) و در اصفهان دو کارگاه خاتم سازی کسب و کار ضعیفی را اداره می کرده اند.

در زمان رضا خان، محمد حسین خاتم ساز شیرازی، در اداره صنایع قدیم تهران به کار گماشته شد و برادرش صنیع خاتم نیز به تهران آمد و خود به ساختن اشیای خاتم، از قبیل قوطی سیگار، لوازم آرایش و قاب عکس و غیره پرداخت. به دستور رضاخان، مقرر شده بود که در کاخ مرمر اتاقی سراسر از خاتم با اثاثه خاتم ساخته شود و چون این دو برادر از عهده کار بر نیامدند، استاد خلیل گلریز همراه شصت تن خاتم ساز، از شیراز احضار شد و پس از چهار سال، خاتم کاری اتاق خاتم و نیز ازارۀ تالار آینه کاخ مرمر را به پایان رسانید.

طهوری، 23-22 : 1365

فارس، تهران، صنایع دستی، خاتم کاری

تهران نیز یکی از مراکز مهم خاتم سازی است که اکثر خاتم سازان آن شیرازی و یا اصفهانی هستند که به تولید و ساخت خاتم اشتغال دارند.

طهوری، 71: 1365

فارس، تهران، صنایع دستی، فلزکاری

در شمال ایران به ویژه در تهران و تبریز سیاه قلم یا سواد سرب در سده گذشته بسیار متدوال گشته و احتمالاً نفوذ کارهای تولیدی روسی در آن بی تاثیر نبوده است.

وولف، 29: 1384

فارس، تهران، صنایع دستی، قلم زنی نقره

در حال حاضر در تهران نیز فعالیت هایی در زمینه ساخت و قلم زنی نقره مشاهده می شود.

یاوری، 59: 1380

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan