فارس، جهرم، آثار باستانی

فارس، جهرم، آثار باستانی، بند و بست

از آثار تاریخی دورۀ ساسانی است که در 20 کیلومتری جهرم به سمت شیراز واقع شده. این بند از ملاط ساروج و لاشه سنگ احداث شده و پشت آن دشت وسیعی قرار دارد که در زمان ساسانیان مرکز ذخیره آب منطقه بوده است. نمای داخلی این بند با ساروج اندود شده است.

کمالی سروستانی، 103: 1384

فارس، جهرم، آثار باستانی، چهارطاقی سیمکان

چهارطاقی سیمکان از آثار تاریخی دوران ساسانی است که در دامنۀ کوه واقع شده است. این بنا که بر روی یکی از بلندترین نقاط طبیعی منطقه واقع شده، با مصالح لاشه سنگ و ملاط گچ احداث شده است. از دالان های اطراف چهارطاقی تنها پی آن ها باقی مانده. ورودی بنا در ضلع شمالی واقع شده و آثار آن قابل مشاهده است.

کمالی سروستانی، 206: 1384

فارس، جهرم، آثار باستانی، چهارطاقی ظهرشیر

چهارطاقی ظهرشیر از آثار مربوط به دوران ساسانی است. این بنا بر روی تپۀ نسبتاً مرتفعی قرار دارد که از سنگ و گچ ساخته شده، دارای گنبدی سنگی است که همچنان باقی مانده است. لویی و نرنبرگ در سال 1339 شمسی، چهارطاقی ظهرشیر را مورد بررسی قرار داد.

طوفان، 266: 1381

فارس، جهرم، آثار باستانی، قبر جاماسب حکیم

برخی از پژوهشگران این بنا را که در مجاورت روستای کراده خفه در شهرستان جهرم قرار دارد، به دورۀ ساسانی نسبت می دهند. مقبره بر فراز تپه ای قرار گرفته و ساختمان آن یک سکوی مکعب شکل که اندازۀ هر ضلع آن حدود 5/5 متر و ارتفاع آن 6 متر است، می باشد. نمای بنا سنگ تراش و مقبره بی روزنه است. درگاه آن نیز از سنگ تراش و گچ ساخته شده است.

مصطفوی، 86: 1364

فارس، جهرم، آثار باستانی، قلعه مهرک

این قلعه که در شهر جهرم قرار دارد، به اعتقاد کارشناسان متعلق به مهرک نوشاد از بزرگان دورۀ اشکانی که در نبرد با اردشیر بابکان در جهرم کشته شده است، می باشد. قلعه ویرانه ساختمانی از سنگ و بقایای چهار برج است. دیوارهای قلعه از سنگ و گل ساخته شده و در قسمت شمال آن خندقی قرار دارد. استخری که با آب باران پر می شده، آب ساکنان قلعه را تأمین می کرده است.

طوفان، 49- 48: 1381

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan