فارس، جهرم، آثار تاریخی

فارس، جهرم، آثار تاریخی، بازار جهرم

بازار جهرم از بناهای تاریخی اواخر دورۀ زندیه و اوایل دورۀ قاجاریه است و در نزدیک مسجد جامع جهرم واقع شده است. این بازار توسط حاج محمدحسین خان جهرمی – حاکم جهرم (1256 ه. ق) – ساخته شده و شامل دو رشتۀ شمالی – جنوبی و شرقی – غربی می باشد. در اطراف بازار سه کاروانسرا ساخته شده که جزء مجموعه بازار محسوب شوند.

اسلامی، 39: بی تا

فارس، جهرم، آثار تاریخی، پل گچی اسفل

این پل که در جهرم و بر روی رودخانۀ سیمکان واقع شده، از آثار تاریخی دوران صفویه است. مصالح به کار رفته در احداث پل لاشه سنگ با ملاط گچ می باشد. نمای جانبی پل با گچ اندود شده است و روی پل (محل عبور عابرین) با قلوه سنگ پوشانده شده است. در قسمت پایین و شرقی پل اتاقکی برای نگهبان وجود دارد. تاکنون هیچ گونه مرمتی بر روی این پل صورت نگرفته است.

کمالی سروستانی، 138: 1384

فارس، جهرم، آثار تاریخی، دروازه پیرشیب

این بنا که از آثار تاریخی دورۀ قاجاریه است، دارای دالانی با سقف گنبدی است که عرقچین و مقرنس کاری پوشش درونی آن را تشکیل می دهد. ارتفاع گنبد 5 متر می باشد و بر فراز دروازه کتیبه ای با تاریخ 1268 هـ .ق تعبیه شده است. مصالح به کار رفته در بنا لاشه سنگ با ملاط گچ است و بدنه داخلی بنا با گچ اندود شده است. در طرف راست اثر در فضای چلیپا شکل وجود دارد که به امامزاده پیرشبیب مشهور است.

کمالی سروستانی، 251- 250: 1384

فارس، جهرم، آثار تاریخی، قدمگاه جهرم

از آثار تاریخی جهرم است که بر فراز صخره ای سنگی ساخته شده. بنا شبستانی است از سنگ با ملاط گچ، که بر فراز آن گنبدی سنگی قرار گرفته و قابل مقایسه با چهارطاقی های ساسانی است. دهلیزهایی مربوط به دوران صفوی نیز در پیرامون آن قرار گرفته. این ساختمان به آتشکده نیز معروف است. کاوش های به عمل آمده، این بنا را از بناهای بعد از اسلام می داند.

هیلند براند، 148: ج 2: 1377

فارس، جهرم، آثار تاریخی، مسجد جامع جهرم

این بنا در دوران سلجوقی در جهرم ساخته شده است. کلیه حجره های اطراف مسجد دو طبقه است و سنگ نوشته ای بر فراز در غربی مسجد نصب شده است. با توجه به متن سنگ نوشته، تعمیرات مسجد در زمان شاه سلطان حسین صفوی صورت گرفته است.

طوفان، 86- 85: 1381

فارس، جهرم، آثار تاریخی، مسجد خان

این بنا از بناهای دورۀ صفویه در جهرم است. ساختمان مسجد آجری و در کنار مدرسۀ خان واقع شده. مسجد براساس سنگ نوشته ای که بر در ورودی قرار دارد، شاه سلیمان دوم صفوی ساخته شده است. این بنا شامل شبستانی ساده با طاق های متعدد و فاقد تزئینات و کاشیکاری است.

حسینی فسایی، 138: ج 2: 1367

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan