فارس، خوانسار، بزرگان

فارس، خوانسار، بزرگان، آقا حسین

آقا حسین فرزند جمال الدین محمد که به محقق خوانساری و ذوالجمالتین و استاد الکل فی الکل شهرت دارد از علما و محققین نامی قرن یازدهم هجری است. آقا حسین در اوان شباب به اصفهان روی آورده و سرآمد علما و فضلای عصر گردیده و دارای تالیفات و تصنیفات بیشماری است. از آنجمله: 1- مشارق الشموس 2- ترجمه قرآن 3- ترجمه صحیفه سجادیه 4- تفسیر سوره فاتحه.

بخشی، 23: 1336

فارس، خوانسار، بزرگان، آقا رضی

آقا رضی از شعرای اواخر عصر صفوی است. وی غیر از آقا رضی الدین محمد فرزند آقا حسین معروف میباشد که در تخت فولاد اصفهان مدفون است. آقا رضی از شعرای معروف و در خوانسار مدفون است و هنوز کوی مخصوصی بنام وی اختصاص دارد که محل سکونت “آقا رضی ها” که از اولاد و احفاد او بشمار می روند می باشد.

بخشی، 27: 1336

فارس، خوانسار، بزرگان، آقا کمال الدین

آقا کمال الدین فرزند ملاحسین از علما و فضلای قرن اخیر است. وی در زمره ائمه جماعت و از مدرسین عالی مقام اصفهان و مورد توجه عموم بوده است. او در سال 1361 ه.ق در حدود 80 سالگی در اصفهان بدورد حیات گفته و در زینبیه در جوار قبر سید ابوالقاسم دهکردی مدفون گردید. از تالیفات اوست: 1- مجالس الذکریا یا محاسن الذکر 2- رساله در ردباب 3- مجموعه اشعار و غیره.

بخشی، 166- 165: 1336

فارس، خوانسار، بزرگان، امینا

امینا از شعرای خوش قریحۀ عصر صفویه است که از میان جامعه یهود خوانسار برخاسته و اشعارش شیوا و موزون است.

بخشی، 28: 1336

فارس، خوانسار، بزرگان، احمد سهیلی

احمد سهیلی فرزند میرزا غلامرضا خان خوانساری است، جدش آقا محمد و عمویش محمد جعفر خرم هر دو از شعرای معروف خوانسار به شمار می روند. سهیلی درسال 1291 ه.ش متولد شده و پس از اتمام تحصیلات بخدمات فرهنگی پرداخت. سهیلی از آغاز جوانی در سلک شعرای زمان قرار داشت. با اینکه از اعضای انجمن ادبی حکیم نظامی بود و در انجمن ادبی فرهنگستان و ایران از اعضاء هیئت رئیسه است به شاعری تظاهر نکرده و اینکار را نوعی تفنن می شمارد.

وی متجاوز از بیست و دو سال است که ریاست کتابخانه ملی ملک را در تهران به عهده دارد . از تالیفات سهیلی حصار نامی در شرح حال مسعود سعد سلمان و محمود و ایاز را می توان نام برد که بسیار فصیح و سلیس نوشته است. دیوان بابا فغانی و کتاب ذیل عالم آرای عباسی و دیوان خواجوی کرمانی نیز با مقدمه و تصحیح و اهتمام وی بطبع رسیده است و اکنون نیز چند کتاب دیگر در دست تصحیح دارد که آداب الحرب فخر مدبر یکی از آنها است و دو کتاب مفید در تاریخ احوال نقاشان و خطاطان تالیف کرده است. دیوان سهیلی قریب به 6 هزار بیت است که هنوز منتشر نشده ولی پاره ای از آثار شیوا و غزلیات شور انگیزش جسته و گریخته در مجلات ادبی تهران منتشر می شود.

بخشی، 120- 119: 1336

فارس، خوانسار، بزرگان، بخشی  

شاعر آزاده و حساس خوانسار در سال 1298 از پدر و مادری متدین و متقی به نام محمود و سکینه در کوی ارسور بدنیا آمده است. پدرش بازرگانی خوشنام بوده است.

بخشی در زادگاه خود مقدمات تحصیل علم را فرا گرفته سپس به کسب موروثی پرداخته، شوق و ذوق به تحصیل کمال و طبع شاعرانه اش با مادیات میانه ای نداشته و به این سبب در کسب و تجارت ناکام مانده است. در سال 1330 به تهران پناه برده و سال ها دفتر اتحادیه خوار و بار فروشان را اداره و سپس با مختصر اندوخته ای به تجارت فرش و فروش کتاب که شغل دلخواهش بوده پرداخته و در سال 1358 یعنی در شصت و یک سالگی به رحمت ایزدی پیوسته است.

زندگی علمی و ادبی بخشی برخلاف اوضاع مادی او بسیار پر ثمر و گرانبار بوده است. بخشی از سال 1341 با انجمن ادبی صائب همکاری داشته و اشعارش در دفاتر باغ صائب همواره طبع و نشر می شده و بعلاوه مدتی نیز با رادیو همکاری داشته است.

بخشی، 1336

فارس، خوانسار، بزرگان، زلالی

حکیم زلالی از شعرای بزرگ قرن دهم هجری است که در عصر خود در سراسر ایران و هندوستان شهرت تمام داشته اغلب از تذکره نویسان درباره او به نیکی یاد کرده اند. آثار ایشان: 1- محمود و ایاز 2- حسن گلوسوز 3- آذر و سمند 4- شعله دیدار -5 میخانه.

بخشی، 72- 65: 1336

فارس، خوانسار، بزرگان، سید حسن شهیدی

سید حسن شهیدی فرزند مرحوم آقا میرزا محمد مهدی ثقه الاسلام و از خاندان جلیل میرکبیر است، وی در سال 1294 ه.ش در خوانسار بدنیا آورده، چهار ساله بوده که پدرش را شهید کردند. شهیدی تحصیلات قدیمه را در نزد اساتید و فضلای خوانسار و علوم جدیده را در اصفهان و تهران فرا گرفته و هنوز سرگرم ادامه تحصیلات بود که آقا محمد و آقا علی دو برادر بزرگتر از خود را به فاصله کمی از دست داد. در رشته قضائی دنبال و با دریافت گواهینامه تحصیلات عالیه قضائی در سال 1318 به خدمت دادگستری وارد و در اصفهان مصدر مشاغل مهم قضایی گردید و به دادستانی استان اصفهان ارتقاء یافت و از محمد رضا شاه پهلوی نشان عالی تاج دریافت نمود.

شهیدی یک چند به دادستانی آذربایجان منصوب و زمانی نیز دادرسی دیوان عالی کیفر عمال دولت را به عهده داشت. وی در سال 1328 از طرف اهالی گلپایگان و خوانسار به نمایندگی مجلس دوم موسسان برگزیده شد و در دوره هفدهم که حکومت دکتر مصدق زمام امور را در دست داشت و تا اندازۀ انتخابات آزاد و یا لااقل بصورت بهتر و مردم پسندتری انجام گرفت، شهیدی نیز از طرف مردم نجف آباد و فریدون به نمایندگی مجلس انتخاب گردید. شهیدی پس از انحلال دوره هفدهم دیگر به خدمت دولت بازنگشت و در تهران به مشاور حقوقی و وکالت پرداخت.

بخشی، 138- 137: 1336

فارس، خوانسار، بزرگان، سید محمد مهدی موسوی

سید محمد مهدی فرزند حاج میرزا محمد فرزند حاج میرزا محمد صادق فرزند حاج میرزا زین العابدین خوانساری است. وی در سوم ماه شعبان 1319 به دنیا آمده است و تحصیلات خود را در محضر اساتید عراق عرب به پایان رسانیده و از سید ابوتراب خوانساری و میرزا ابراهیم سلماسی و پدر خود حاج سید محمد و شیخ علی مازندرانی و .. اجازه روایت دارد. وی اکنون در کاظمین عراق اقامت دارد. آثار وی عبارتند از: احسن الودیعه، احسن الذریعه، معجم القبور 6 جلد.

بخشی، 184- 183 : 1336

فارس، خوانسار، بزرگان، صالحی

دکتر میرزا رحیم صالحی از شعرای قرن اخیر است. وی از آزادیخواهان مشروطه طلب خوانسار بود، در اوان مشروطیت با چند نفراز رفقای هم مسلک خود به تشکیل حزب دموکرات پرداخت و نقش موثری در تنویر افکار و بیداری مردم آن روز داشته است. از آثارش یک مثنوی بنام پهلوی نامه در سال یک هزار و سیصد و چهل و سه قمر ی به چاپ رسیده است.

بخشی، 57 – 56 : 1336

فارس، خوانسار، بزرگان، فکری

اسمعیل فکری از شعرا و خوشنویسان معروف قرن دهم است. خطش بسیار زیبا و نمونه ای از خط او که بر صندوق مقبره شیخ صدرالدین حسین عارف نقر شده هنوز موجود است. این صندوق که ارزش تاریخی دارد اکنون در مقبرۀ بابا ترک قرار دارد.

بخشی، 156: 1336

فارس، خوانسار، بزرگان، فنایی

میرسید محمد رضوی متخلص بفنائی فرزند میر سید زین العابدین نقوی رضوی است که در سال 1253 ه.ش در خوانسار بدنیا آمده است. چهار ساله بود که پدرش بدرود حیات گفت، وی در ده سالگی برای تحصیل به اصفهان عزیمت کرد. در پانزده سالگی از اصفهان به نجف اشرف آمده و تحصیلات خود را دنبال کرد.

فنایی پس از خاتمه تحصیلات و رسیدن به درجه اجتهاد به قصد ایران حرکت کرده و به اصفهان مراجعت می نماید. وی در مرداد ماه 1334 ه.ش در اصفهان بدورد حیات گفت. فنایی رضوی پدر جهدی است. فنائی در نظم و نثر صاحب تالیف و در عربی و فارسی آثار مهمی از خود به یادگار گذاشته:

1- دره البیضا در شرح و حاشیه عروه الوثقی (عربی) که در سال 1343 ه.ق به چاپ رسیده.

2- برهان المتقین.

3- مبشرات الفوآد در علائم ظهو (عربی).

4- رساله در صلوات و فضائل آن (فارسی).

بخشی، 157 – 156: 1336

فارس، خوانسار، بزرگان، قاضی امین

قاضی امین از شعرای قرن دهم و مدت ها به قضاوت خوانسار مشغول بود. وی پدر سحری قاضی و شاعر است. خاندان قاضی امین بیشتر عهد دار قضاوت خوانسار بوده اند.

بخشی، 160: 1336

فارس، خوانسار، بزرگان، قاضی حسین

قاضی حسین از قضات متمول و از شعرای معروف عصر شاه عباس کبیر است. وی از تلامذه میرزا جان باغنوی شیرازی و مدتها قاضی خوانسار بوده است.

بخشی، 161: 1336

فارس، خوانسار، بزرگان، قاضی زین العابدین

قاضی زین العابدین فرزند ملا عبدالله قاضی است. سرسلسله این خاندان ملا بدیع خراسانی است که از طرف سلاطین صفویه قضاوت خوانسار را به عهده داشت و از آن تاریخ اولاد و احفاد ملا بدیع بیشتر مرجع امور قضائی بوده اند.

قاضی زین العابدین در علم اسطرلاب و بعضی دیگر از فنون هم دست داشت و در این باره کتابی نیز نوشته است. وی به غایت شوخ و مزاح بود و تا اواخر عمر هم شادابی و طراوت خود را از دست نداد. قاضی زین العابدین در مرداد ماه 1323 ه.ش به سن 94 سالگی در خوانسار بدورد حیات گفت. وی پدر ملا محمد علی قاضی است که در سال 1330 ه.ق با کمک و تشریک مساعی دانشمند معاصر آقای حسین واعظ زاده حکیم الهی و حکیم الهی فریدنی دبیر کهنسال دبیرستان های تهران و عده دیگر از فضلای خوانسار به تاسیس مدرسه جدید پرداخت.

بخشی، 163- 162: 1336

فارس، خوانسار، بزرگان، قاضی سعید

قاضی سعید از قضات مشهور عصر صفویه است. وی با اینکه در خوانسار شهرت بسیار دارد حالاتش به درستی روشن نیست. قاضی سعید سر سلسله خاندان قاضی سعیدی ها است. از این سلسله شخصیت های معروفی برخاسته اند، از آنجمله حسن بن محمد تقی بن رحیم بن قاضی سعید مولف کتاب اسرار العباده و مریم بیگم که از بانوان فاضله قرن اخیراست. این بانوی هنرمند در حدود شصت قرآن و کتاب را به خط خود نوشته است. در خوانسار کوی مخصوصی بنام قاضی سعید اختصاص دارد که اکنون محل سکونت قاضی سعیدی ها است. بعضی از افراد قاضی سعید به نقاط تهران، رشت، اراک و مازندران مهاجرت کرده اند.

بخشی، 164- 163: 1336

فارس، خوانسار، بزرگان، محشری

محشری از شعرای قرن یازدهم و بسیار درویش مسلک و زنده دل و شوخ بوده است. نظیری نیشابوری از شاگردان اوست. محشری متجاوز از نودسال عمر کرده و دیوان اشعاری از او باقی مانده است.

بخشی، 167: 1336

فارس، خوانسار، بزرگان، مداح

مداح از شعرای قرن سیزدهم است که از قریه بیدهند خوانسار برخاسته است. وی از شعرای چیره دست و خوش قریحه عصر خود بود. یکی از آثار منظوم مداح که به چاپ دهم رسیده معراج نامه است که به زبان لری سروده شده است.

بخشی، 170 – 169: 1336

فارس، خوانسار، بزرگان، ملامحمد زمان

ملامحمد زمان تیدگانی از شعرای قرن یازدهم هجری است که از قریه تیرگان (تیدجان) خوانسار برخاسته است. ملامحمد زمان سمت محرری میرزا علیخان شیخ الاسلام را در گلپایگان به عهده داشت و دارای دیوان است، یکی از مثنوی های او را بنام مدینه الاحباب ذکر کرده اند.

بخشی، 98- 97 : 1336

فارس، خوانسار، بزرگان، منظور

حاج میرزا احمد متخلص به منظور فرزند ملا محمد رضا و از فضلای اهل منبر و از شعرای اواخر قرن سیزدهم است که در سال 1323 ه.ق در اصفهان بدورد حیات گفته است. 1- تذکره المتقین 2- تبصره الناظرین 3- بشری للزائرین از آثار وی هستند.

بخشی، 175: 1336

فارس، خوانسار، بزرگان، میرزا محمد باقر

میرزا محمد باقر فرزند میرزا زین العابدین فرزند سید ابوالقاسم فرزند سید حسین فرزند میرکبیر و از اجله علما و فضلای قرن سیزدهم است که در 22 صفر المظفر 1226 در خوانسار بدنیا آمده، میرزا محمد باقر صاحب تالیفات و تصنیفات چندی در فقه، اصول، کلام، اخبار، تاریخ، رجال، منطق و ادبیات است. روضات الجنات به عربی در 4 جلد که به تراجم مشاهیر علمای اسلام اختصاص دارد و تاکنون چند مرتبه به چاپ رسیده است.

بخشی، 177: 1336

فارس، خوانسار، بزرگان، میرزا محمد حسن موسوی

فرزند حاج میرزا یوسف فرزند میرزا بابا فرزند سید مهدی (مولف عدیمه النظیر فی احوال ابی بصیر) و از خاندان میرکبیر است. وی از علماء اخیر خوانسار است که دارای تالیفاتی نیز می باشد. از آثار اوست: 1- حاشیه کتاب وصایا از قواعد 2- تدوین الاثار فی احوال علماء الخوانسار و … .

حاج میرزا محمد حسن در سال 1337 ه.ق در حالیکه بیش از چهل و چند سال از عمرش نگذشته بود بدرود حیات گفت.

بخشی، 181: 1336

فارس، خوانسار، بزرگان، میرزا محمد هاشم

آقا میرزا محمد هاشم فرزند میرزا زین العابدین و برادر میرزا محمد باقر صاحب روضات الجنات است. وی از اجله فقها و علماء قرن سیزدهم است که در سال 1235 در خوانسار متولد گردیده و پس از تحصیلات مقدماتی به اصفهان عزیمت کرده و در همانجا رحل اقامت افکند و در 26 سالگی از آقا میرسید حسن مدرس اجازه روایت و اجتهاد گرفت سپس به عراق رفته و با اخذ اجازه روایت و اجتهاد به اصفهان برگشت. تالیفات و تصنیفات وی عبارتند از:

1- اصول آل رسول در پنج هزار حدیث که جلد اول آن در حیات خودش به چاپ رسیده است.

2- الغره فی شرح الدره.

3- احکام الایمان رساله علمیه که بنا به خواهش ناصرالدین شاه قاجار آن را تالیف کرده و در سال 1316 نیز به چاپ رسیده است.

بخشی، 189- 186 : 1336

فارس، خوانسار، بزرگان، میرکبیر

سید ابوالقاسم (جعفر) معروف به میرکبیر فرزند سید حسین فرزند سید قاسم فرزند سید محب الله موسوی است. وی در سال 1090 ه.ق متولد گشته و از اجله علمای اواخر عهد صفوی بشمار می رود. میرکبیر آثار بسیاری را به خط زیبای خود استنتاج نموده و شخصاً نیز به عربی و فارسی دارای تالیفاتی به شرح زیر است: 1- مناهج المعارف در اصول دین 2- کتاب الزکوه. فوت ایشان سال 1257 ه.ق می باشد.

بخشی، 196- 193 : 1336

فارس، خوانسار، بزرگان، نجفی زاده

سید علی نجفی زاده متخلص به سعید فرزند سید محمد صادق معروف به آقا مجتهد و از خاندان میرکبیر است. سعید از شعرای معروف معاصراست. وی در هفت سالگی به اراک مهاجرت و تا هفده سالگی به تحصیل پرداخت. سعید که به اراک برگشته و در صف مقدم نویسندگان اراک قرار گرفته بود اندکی بعد به تهران آمده و با انتشار آثار قلمی و ادبی خدمات مطبوعاتی خود را آغاز و مجدداً در سال 1324 ه.ش به اراک بر میگردد.

وی از آن تاریخ تا امروز مسئول اداره روزنامه اراک بوده و علاوه بر آن با سمت دبیری به انجام خدمات فرهنگی اشتغال دارد. سعید علاوه بر مقالات گوناگون که در جراید و مجلات پایتخت و اراک منتشر ساخته آثار منظوم دیگری هم دارد که به چاپ رسیده است. 1- منظومه شکوفه ها که در سال 1325 ه.ش به چاپ رسیده 2- دیوان سعید که گویا در سال 1331 به چاپ آن اقدام شده باشد.

بخشی، 110 : 1336

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan