فارس، رفسنجان، هنر، فیلم مستند

فارس، رفسنجان، هنر، فیلم مستند، “خط، نقطه، مرتع”

نام کارگردان: غلامرضا قاسمی زاده

زبان: فارسی

زیرنویس: ندارد

زمان: 27/20

موضوع: مصائب عشایر دامداران در ارتباط با معادن همجوار.

در این فیلم به زندگی فروپاشیده شده دامداران و عشایر رفسنجان کرمان پرداخته شده است. کارگردان در پلان هایی با نشان دادن مساکن آنها در گوشه ای پرت نشان از یک فروپاشی و از بین رفتن و هزار تکه شدن و بی قوارگی چادر و مساکن عشایر است. وسایل تکنولوژیک مدرن و پیامدهای محیطی مثل سمی شدن آب و علوفه های  پردود و کثیف که باعث کشته شدن دام می شود، باعث رها کردن این نوع معیشت شده است.

فیلم در ابتدا تصاویر فیلم “علف” به کارگردانی مریان سی کوپر و ارنست شودزاک را در تیتراژ به نمایش می گذارد که زمانۀ بی دردسر بودن زندگی عشایری بوده، ولی در زمان فیلم، به بن بست رسیدن این نوع معیشت را به نمایش گذاشته است.

دامداران بارها از اینکه هیچ کس حتی قانون به دادشان نمی رسد شکایت دارندکه قسمت اعظم فیلم است. در جایی از فیلم، سر قبرستان، مرد بر سابقه چند قرنی خود و خانواده خود را اشاره می کند. نقطۀ جالب گفتگوها و مونولوگ های فیلم، پیرزن تنهاست که می گوید مرد این کار و زندگی مرا تحمل نمی کند و بر بدبختی خود پا فشاری می کند و از شغل خود گوسفندداری که جبرش زیاده می نالد و پیرمرد می گوید اینکار سخت ترین کار دنیاست.

موسیقی دشتی و چوپانی کویر مرکزی ایران به خوبی در فیلم گنجانده شده که تاثیرگذاری فیلم را دو چندان کرده و تصاویر پیامدهای از بین بردن محیط توسط تکنولوژیک هم خوب از کار در آمده است.

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan