فارس، زرین شهر، بزرگان

فارس، زرین شهر، بزرگان، حکیم اسماعیل بن محمد الریزی

حکیم فلسفه اشراق، اسماعیل بن محمد الریزی از دانشمندان قرن هفتم هجری قمری و همزمان با حکومت سلسله ی ایلخانان بر ایران بوده که در دستگاه یوسف شاه پسر الب ارسلان ارغون (حکومت از 673 تا 687 هـ .ق) از اتابکان لرستان بزرگ می زیسته است.  محل سکونت این شاه در ایزه بوده و علاقه ای به مسایل عقلی ابراز می نموده که ریزی نخست رساله نصرتیه را برای او تألیف می کند و سپس حیات النّفوس را می نویسد.

پارسا، 131 : 1388

فارس، زرین شهر، بزرگان، شیخ عبدالوهاب ریزی

عالم فاضل شیخ عبدالوهاب ابن یار علی الریزی اللنجانی الاصفهانی از مبرزین و اکابر علما و فقهای اصفهان در اواسط قرن سیزدهم هجری قمری است که در دهه های اول قرن سیزده در روستای ریز چشم به جهان گشود.

این فقیه وارسته تحصیلات خود را در حوزه ی علمیه اصفهان نزد سید حجه الاسلام و در حوزه ی نجف تکمیل و سپس به وطن خود مراجعت نمود و همزمان با تدریس در اصفهان به تبلیغ و ترویج علوم دینی و احکام شرعی در مسجد رحیم خان ریز (جامع) پرداخت.

از آثار ایشان می توان به تألیف رسالاتی در احکام و چندین مجلد تعلیقات مفصل و ارزشمند بر قوانین اصول به نام القسطاس المستقیم اشاره کرد که یک جلد آن در کتابخانه ای دانشگاه اصفهان موجود است. سرانجام این عالم فاضل در سال 1281 هـ . ق در روستای ریز چشم از جهان فرو بست و در مسجد محل تدریس و تبلیغ خود (مسجد رحیم خان) جامع فعلی زرین شهر در یکی از ایوان های مسجد دفن گردید.

پارسا، 133 : 1388

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan