فارس، ساوه، آثار تاریخی

فارس، ساوه، آثار تاریخی، آب انبار حاج میرزا حسین عامل

این آب انبار که از زیباترین آب انبارهای ساوه به شمار می رود، دارای کتیبه ای تاریخی مورخ 1186 هـ .ق به نام حاج میرزا حسین عامل می باشد. سردر بنا دارای تزئینات کاربندی، کاشیکاری و طاقنماسازی است. مخزن آب انبار به شکل چهارگوش و دارای پوشش طاق و گنبد است.

ملّازاده، محمّدی، 225: 1379

فارس، ساوه، آثار تاریخی، بازار ساوه

بنای مجموعۀ بازار ساوه متعق به دورۀ صفویه است و به شمارۀ 2526 به ثبت تاریخی رسیده است.

ملّازاده، محمّدی، 226: 1379

فارس، ساوه، آثار تاریخی، پل های سرخده

این پل ها که بنای اولیه آن ها منسوب به دورۀ صفوی است، بر روی رودخانۀ قره چای واقع شده اند و به پل های هشت چشمه و سه چشمه نیز مشهورند. پل سه چشمه از پل هشت چشمه قدیمی تر بوده و امروزه بخش عمده ای از آن ویران شده است.

آگاهنامه، 7: شماره 7: 1355

فارس، ساوه، آثار تاریخی، حمام کلبعلی خان

این حمام از بناهای دورۀ کریم خان زند به شمار می رود و به حمام ویدر نیز مشهور است. حمام مشتمل بر سربینه، گرمخانه عمومی و خصوصی و خزینه است و در ساخت آن تا حدودی از حمام وکیل شیراز الگوبرداری شده است. در ساخت بنای حمام از سنگ، آجر وملات گچ و ساروج استفاده شده است.

ملّازاده، محمّدی، 228: 1379

فارس، ساوه، آثار تاریخی، سد شاه عباسی

این سد که بنای اولیه آن احتمالاً مربوط به دورۀ ایلخانی می باشد، در جنوب ساوه و بر روی رودخانۀ قره چای احداث شده است. طول تاج سد حدود 70 و ارتفاع آن 35 متر است. در ساخت سد شاه عباسی ساوه از سنگ وملات آهک و ساروج استفاده شده است. این سد از نوع سدهای وزنی است.

سیفی تفرشی، 102: 1370

فارس، ساوه، آثار تاریخی، کاروانسرای آوج

کاروانسرای آوج از ساخته های دورۀ صفوی در ساوه می باشد. این بنا به شکل چهار ایوانی و از آجر و سنگ ساخته شده است.

کیانی، ولفرام کلایس، 468: 1373

فارس، ساوه، آثار تاریخی، کاروانسرای باغ شیخ

کاروانسرای باغ شیخ در دورۀ قاجاریه، در 10 کیلومتری شرق ساوه ساخته شده است. این بنا به شکل چهار ایوانی ساخته شده و در بنای آن از آجر استفاده شده است. بنای کاروانسرا دارای برج هایی تزئینی است.

کیانی، ولفرام کلایس، 469: 1373

فارس، ساوه، آثار تاریخی، کاروانسرای حاجی آباد

این کاروانسرا که تماماً از سنگ ساخته شده است، در شمال غربی ساوه واقع شده و از آثار منسوب به دورۀ سلجوقی است. در اطراف این کاروانسرا برج هایی دایره ای شکل به چشم می خورد.

کیانی، ولفرام کلایس، 472: 1373

فارس، ساوه، آثار تاریخی، کاروانسرای دنگ

این کاروانسرا در مسیر جادۀ ساوه به قزوین واقع شده و از آثار منسوب به دورۀ صفوی است. بنای کاروانسرا آجری و همانند اکثر کاروانسرای صفوی چهار ایوانه است.

کیانی، ولفرام کلایس، 475: 1373

فارس، ساوه، آثار تاریخی، کاروانسرای رباط کریم

این کاروانسرا که در مسیر جادۀ ساوه – تهران واقع شده است، تماماً از سنگ ساخته شده و به نظر می رسد از ساخته های اوایل دورۀ اسلامی باشد. کاروانسرای رباط کریم به شکل چهار ایوانی بنا شده است.

کیانی، ولفرام کلایس، 479: 1373

فارس، ساوه، آثار تاریخی، کاروانسرای شاه عباسی هجیب (کیخسرو)

این کاروانسرا در 48 کیلومتری جاده بوئین زهرا به ساوه قرار دارد و توسط زینب بیگم مادرشاه عباس اول ساخته شده است، پایه بنا سنگی و مابقی آن آجری می باشد. پلان کاروانسرا مربع شکل و دارای چهار ایوان است.

تقوی، رضایی، 46: 1388

فارس، ساوه، آثار تاریخی، مسجد بازار

این مسجد مربوط به اواخر دورۀ صفوی و اوایل دورۀ زندیه می باشد و مشتمل بر شبستان و طبقۀ فوقانی است. مصالح به کار رفته در بنا آجر، گل آهک و گچ است.

ملّازاده، 231: 1379

فارس، ساوه، آثار تاریخی، مسجد جامع

این مسجد در زمان شاه اسماعیل صفوی (927 ه.ق)، در محل مسجدی سلجوقی ساخته شده است. منارۀ سلجوقی این مسجد، مورخ 412 ه.ق، قدیمی ترین منارۀ تاریخ دار ایران است.

تقوی، رضایی، 23: 1388

فارس، ساوه، آثار تاریخی، مسجد قرمز

این بنا در دورۀ شاه اسماعیل صفوی، 914 ه.ق، توسط خواجه شمس الدین پیرمحمد ساوجی، به جای مسجدی سلجوقی ساخته شده است. بنای کنونی چهار ایوانه، دارای سردر ورودی، صحن، ایوان، گنبدخانه، رواق، شبستان و مناره سلجوقی است. وجه تسمیه مسجد به خاطر تزئینات زرشکی و کتیبه های قرمز رنگ است.

ملّازاده، 234-233: 1379

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan