فارس، سمنان، آثار باستانی

فارس، سمنان، آثار باستانی، دژ وهل

دژ وهل یا قلعه سنگی شهمیرزاد در شمال غربی شهمیرزاد واقع شده و از آثار تاریخی پیش از اسلام در این منطقه می باشد. مصالح به کار رفته در قلعه تماماً سنگ کوه و ملات است و دو برج مدور به عنوان برج دیده بانی در دو سوی آن دیده می شود.

مخلصی، 64-63: 1356

فارس، سمنان، آثار باستانی، شیخ تپه

شیخ تپه دلانیان در هشت کیلومتری جنوب شرقی شهر سمنان و در پانصد متری رودخانۀ «گیباب» واقع شده است. در این محل هفت تپه یا برجستگی نزدیک به هم وجود دارد. در بین آثار به دست آمده از این تپه، سفال نوع «چشمه علی» هم دیده شده است.

مهریاد، کبیری، 1365

فارس، سمنان، آثار باستانی، قلعه لاسگرد

این بنا که از معروف ترین قلاع شهرستان سمنان است، به احتمال فراوان در زمان اشکانیان بنا گردیده است. این قلعه که با خشت های خام بزرگ ساخته شده، تا اواسط دورۀ قاجاریه پا برجا بوده است. به گفتۀ صنیع الدوله این قلعه شش برج داشته و هر برج دارای شش اتاق بوده است.

مخلصی، 666-647: 1356

فارس، سمنان، آثار باستانی، قلعه های سارو

آثار این قلعه های مستحکم در ده کیلومتری شمال شرق سمنان بر فراز دو رشته کوه دیده می شود. عبدالرفیع حقیقت در کتاب تاریخ سمنان، این قلعه ها را یکی از جایگاه های مهم اشکانیان می داند. ظاهر ساختمان از سه طبقه تشکیل یافته و چنین به نظر می رسد که طبقۀ اول اصطبل، طبقۀ دوم محل سکونت رعایا و طبقه سوم که دارای معبد و حمام و آبدارخانه بوده، محل سکونت بزرگان قلعه بوده است. در چهار طرف دو قلعه، برج های مدوّر دیدبانی ساخته شده است. مصالح به کار رفته در ساخت قلعه های سارو سنگ و گچ و آجر بوده است.

مخلصی، 61-59: 1356

فارس، سمنان، آثار باستانی، گبر قلعه

گبرقلعه یا کافرقلعه، از آثار مربوط به پیش از اسلام در جنوب غربی سنگسر است. مصالح به کار رفته در بنا سنگ و گچ می باشد. این قلعه در دوره های مختلف تاریخی توسط اقوام مختلف مورد استفاده قرار گرفته و آخرین دسته ای که از این قلعه به عنوان پناهگاه استفاده کرده اند، فرقه اسماعیلیان بوده اند.

مخلصی، 64: 1356

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan