فارس، سیرجان، بازی ها

فارس، سیرجان، بازی ها، استخوان بازی       

تعداد: دو گروه

جنس: هر دو

اشیاء: یک استخوان حیوان

محل اجرا: فضای باز

زمان اجرا: شبهای مهتابی

نحوه بازی: ابتدا از میان بازیکنان دو نفر که زرنگتر و بزرگتر هستند به عنوان اوسا (سریار) انتخاب می شوند. این دو اوسا به شیوۀ نامگذاری، یاران خود را برمی گزینند و در نتیجه بازیکنان به دو گروه مساوی تقسیم می شوند. بعد یکی از دو استاد استخوان یک حیوان را برداشته وآن را با قدرت زیاد پرتاب می کند. آن گاه افراد دو گروه به دنبال پیدا کردن استخوان می روند. بازیکنی که استخوان را پیدا می کند، باید بدون اینکه دیگران متوجه شوند، آن را به استاد گروه خود برساند. اگر در بین راه گروه مقابل متوجه شود، همۀ افراد آن سعی می کنند مانع رسیدن آن فرد به مقصد شوند. در غیر اینصورت گروهی که استخوان را پیدا کند و به استاد خود برساند، صاحب یک امتیاز می گردد. بازی را به همین ترتیب ادامه می دهند. گروهی که زودتر امتیازاتش به ده برسد، برندۀ نهایی بازی است و از گروه بازنده سواری خواهد گرفت.

قزل ایاغ، 521: 1379

فارس، سیرجان، بازی ها، اشکست بازی          

نام دیگر بازی: پشت رود

تعداد: دو گروه

جنس: هر دو

محل اجرا: فضای باز

زمان اجرا: شبهای مهتاب بهار یا تابستان

نحوه بازی: بازیکنان با انتخاب دو اوسا به دو گروه تقسیم می شوند. بعد لباس های خود را بیرون می آورند و پاچه های شلوار را بالا می زنند. زمین بازی را به دو قسمت «لُرد» و «تو» تقسیم می کنند. یکی از دو گروه در قسمت «لرد» زمین یعنی خارج آن و گروه دیگر در قسمت «تو» ی زمین (داخل) قرار می گیرد. آنگاه افراد خارج سعی می کنند افرادی را که داخل هستند بگیرند و داخلی هم متقابلاً سعی در دستگیرکردن افراد گروه مقابل دارند. هر یک از افراد دو گروه که بسوزند از بازی بیرون می روند. بازی را ادامه می دهند تا زمانی که همۀ افراد یک گروه کنار گذاشته شده باشند (کشته شوند) که در نتیجه گروه مقابل برنده خواهد بود.

قزل ایاغ، 522: 1379

فارس، سیرجان، بازی ها، شیس خونه بازی                    

نام دیگر بازی: نوعی اکر دوکر

تعداد: یک گروه

جنس: هر دو

اشیاء: یک عدد سنگ صاف

محل اجرا: فضای باز

نحوه بازی: ابتدا روی زمین صافی یک مربع مستطیل به طول 3 متر و عرض 5/1 متر می کشند و آن را به شش خانه تقسیم می کنند و در انتهای یکی از ردیف های سه تایی، نیم دایره ای به نام آشخانه می کشند. بازیکن اول، سنگ را ابتدا به خانۀ اول انداخته و به حالت لی لی آن را با نوک پای راست از یک یک خانه ها عبور می دهد. اگر در حین جلوبردن سنگ، پای چپ بازیکن به زمین بیاید و یا سنگ روی یکی از خط ها قرار بگیرد، بازیکن می سوزد. اگر این مرحله را با موفقیت انجام داد، دوباره همان اعمال را با یک چشم بسته انجام می دهد و در صورت برنده شدن با دو چشم بسته سنگ را از خانه ها عبور می دهد. اگر بازیکن در این مرحله هم موفق شد، می تواند یکی از خانه ها را به جز خانۀ چهارم که محل استراحت عمومی است، بخرد و در اینصورت در درخانۀ خود هم می تواند استراحت کند، البته بایددر خانۀ خود راهی را هم برای بقیه بگذارد که بتوانند سنگ را عبور دهند. اگر در حین گذراندن این مراحل سنگ در آتشخانه بیفتد، بازیکن مجبور است بازی خود را از ابتدا شروع کند.

قزل ایاغ، 535: 1379

فارس، سیرجان، بازی ها، گردوبازی          

تعداد: یک گروه

جنس: هر دو

اشیاء: 2-3 گردو به ازای هر بازیکن، یک عدد تیر (تیله) به ازای هر بازیکن.

محل اجرا: فضای باز

نحوه بازی: بازیکنان گردوهای خود را در امتداد هم و به فاصلۀ دو سه متر می چینند بعد بازیکنان از یک طرف تیر خود را به گردوهای چیده شده که «مایه» نامیده می شود، می زنند، تیر به هر کدام از گردوها که اصابت کند، زنندۀ تیر آن را می برد. گاه ممکن است بازیکنی «تیر» دیگری را بزند، که در اینصورت نیز از او یک گردو می گیرد. زمانی که همۀ بازیکنان با «تیر» خود به گردوها زدند، بازی را دوباره شروع می کنند.

قزل ایاغ، 538: 1379

فارس، سیرجان، بازی ها، گرگم به هوا         

تعداد: یک گروه و یک نفر

جنس: هر دو

محل اجرا: فضای باز

نحوه بازی: بازیکنان از میان خود یک نفر را به عنوان «گرگ» انتخاب می کنند و خودروی پله و یا هر جای بلند دیگری می ایستند. گرگ در کمین تا هنگامی که بازیکنان جای خود را عوض می کنند، به یکی از آنها دست بزند که در اینصورت آن بازیکن گرگ می شود و جای گرگ قبلی را می گیرد و بازی را دوباره ادامه می دهند.

قزل ایاغ، 539: 1379

فارس، سیرجان، بازی ها، ملابرس                          

نام دیگر بازی: نوعی قایم موشک

تعداد: یک گروه و یک نفر

جنس: هر دو

محل اجرا: فضای باز

نحوه بازی: یکی از بازیکنان سرمی گذارد (چشمان خود را می بندد) و بقیه در جایی پنهان می شوند. بعد از پنهان شدن بازیکنان، «سرگذار» فریاد می زند: «ملابرس» و پس از آن به دنبال پیداکردن بازیکنان می رود. اگر او بتواند کسی را پیدا کرده و دستگیر کند، بازیکن گرفتار شده، باید سر بگذارد. بازی به همین ترتیب ادامه می یابد.

قزل ایاغ، 541: 1379

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan