فارس، لار، آثار تاریخی

فارس، لار، آثار تاریخی، بازار قیصریه

این بازار در مرکز شهر لار واقع شده و به گفتۀ نخبه لاری در سال 81 هـ .ق توسط یکی از حکام لار ساخته شده است. در اوایل هزارۀ دوم هـ .ق بر اثر زلزله بخش اعظم بازار تخریب شد و در دورۀ صفوی مورد بازسازی قرار گرفت. سبک معماری به کار رفته در بازار قیصریه همانند بازارچه بزرگ اصفهان و بازار وکیل شیراز است. در نزدیکی بازار کاروانسرایی به نام گلشن ساخته شده است.

ضیاء توانا، 1380

فارس، لار، آثار تاریخی، باغ نشاط

این باغ از بناهای دورۀ افشاریه است و در شمال شرقی لار واقع شده است. باغ نشاط در زمان صفویه محل حکومتی لار بوده و پس از آن در اثر زلزله تخریب شد. در سال 1256 هـ .ق علی خان لاری آن را مرمت کرد. در زمان قاجار نیز در اثر زلزله تخریب و مجدداً مرمت شد. در وسط باغ عمارت سنگی 7 متری قرار دارد، که عنصر اصلی تزئینی آن آهک است. هم اکنون این باغ در حال تبدیل به باغ موزۀ لار است.

مورخ لاری، 177 و 94 و 34: 1371

فارس، لار، آثار تاریخی، پل تنگ دالون

این پل که در 115 کیلومتری جنوب شرقی لار واقع شده، از پل های دوران صفویه است. طول پل 90 متر و عرض رویه آن 1/1 متر می باشد. بر روی پل لوله های سفالینی با شیبی ملایم قرار داشته که آب از درون آن ها جاری می شده است. این پل دارای 19 دهانه بوده که هم اینک 11 دهانه آن باقی مانده است. پایه های پل در جهت مخالف جریان نوک تیز و در جهت دیگر به صورت مدور شکل گرفته اند.

ملازاده، 144: 1379

فارس، لار، آثار تاریخی، پل شاه عباسی

این پل در غرب منطقۀ لار و در شرق رودخانۀ شور، در بین دو کوه قرار دارد و از بناهای دوران صفویه است. پل دارای 20 متر طول، 5 متر ارتفاع و 8 دهانه آب گذر بوده و پایه های آن در هر دو طرف با موج شکن های نوک تیز در قسمت پایین و نیمه مدور در قسمت بالایی محافظت می شده است. این پل برای توسعه راه های بازرگانی دورۀ صفویه ساخته شده است.

رحمانی، 94: 1375

فارس، لار، آثار تاریخی، قبر مادر نادر

این بنا ساختمانی سنگی مربوط به دوران اسلامی (تیموری و صفوی) است که به برج ننه نادر معروف است. بنا ساختمانی چهارگوش از سنگ و گچ است و گنبدی نیز بر فراز آن قرار دارد. دیوارۀ خارجی ساختمان مربع شکل 8 در 8 متر و کل ارتفاع ساختمان 9 متر است. در این بنا سفال های فراوانی از دورۀ تیموری یافت شده است.

رحمانی، 93: 1375

فارس، لار، آثار تاریخی، مسجد جامع

این بنا مربوط به دورۀ صفویه است و بعدها بازسازی و تعمیراتی در آن صورت گرفته است. کتیبه ای در محراب مسجد وجود دارد که تاریخ 1028 هـ .ق بر روی آن ذکر شده است. بنای مسجد چهارطاقی است و تمام نمای آن با سنگ تراش ساخته شده و محراب مسجد نیز سنگ تراش است.

زهتابی، 389: 1348

فارس، لار، آثار تاریخی، مقبره شیخ عبدالسلام

شیخ عبدالسلام از بزرگان اهل طریقت بوده که در خنج ریاست صوفیان را برعهده داشته است. ساختمان اصلی مقبره مربوط به دورۀ ایلخانی بوده که بر اثر تعمیرات از حالت اصلی خارج شده و اکنون ساختمانی گنبد دار و مربعی شکل است.

وثوقی، 90: 1374

فارس، لار، آثار تاریخی، منار دانیال

این بنا آرامگاه شیخ دانیال خنجی است که متشکل از مناری آجری متعلق به قرن هشتم هجری می باشد. در 789 هـ .ق گنبد بزرگی بر فراز آرامگاه احداث شده است. این منار بر پایۀ هشت ضلعی قرار گرفته و قسمت پائینی آن از سنگ ساخته شده است. در قسمت فوقانی منار هشت کتیبه دیده می شود. ارتفاع منار هم اکنون 25 متر است.

اقتداری لارستانی، 86: بی تا

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan