فارس، مشهد، بازی ها

فارس، مشهد، بازی ها، اوشلولو   

تعداد: یک گروه

جنس: هر دو

گروه سنی: کودکان و نوجوانان

محل اجرا: فضای باز

نحوه بازی: بازیکنان یک نفر را از میان خود به عنوان استاد انتخاب می کنند. استاد آنها را دو به دو می کند. هر گروه دو نفری پشک می اندازند و یکی به حکم پشک بر پشت دیگری سوار می شود. سوار چشم پیاده را می گیرد. استاد با دست خود به سویی اشاره می کند و می پرسد: اوشلولو. بازیکنی که سواری می دهد، اگر جهت را درست تشخیص دهد، جای سوار با پیاده عوض می شود و گرنه بازی همچنان ادامه پیدا می کند.

قزل ایاغ، 250: 1379

فارس، مشهد، بازی ها، تُشله بازی (تیله بازی)   

نام دیگر بازی: تیشله بازی

تعداد: 2 – 4 نفر

جنس: پسران

اشیاء: تُشله (تیله)

محل اجرا: فضای بسته

گروه سنی: کودکان و نوجوانان

نحوه بازی: به تعداد بازیکنان روی یک خط مستقیم و با فاصله ای مساوی چاله های کوچکی به قطر دو سانتیمتر و عمق 2 – 5/2 سانتیمتر روی زمین حفر می کنند. نفر اول بازی، تشلۀ خود را لب چالۀ اول می نشاند، سپس نقطه ای را در امتداد چاله ها با فاصلۀ دو خانه به عنوان نقطۀ شروع بازی تعیین می کنند. بازیکنان به ترتیب از نقطۀ شروع تشله های خود را به طرف چاله ها می زنند. در اینجا توافق می کنند. لوکلی موکلی از سیخ تا سوزه قبوله (از سیخ تا سوزن قبول است). در اینجا چندین وضع پیش می آید: یکی اینکه بازیکنی که تشله را زده است تشله اش به لبۀ چاله بر می خورد و بر می گردد (لوکلی) که در این حالت دوباره باید آن را بزند. دیگر اینکه تشله به خانه برود یا به تشلۀ بازیکن دیگر برخورد کند (تیربزند) در اینصورت نیازی به تکرار بازی نیست. شکل دیگر اینکه تشله به لبه چاله بخورد و به طرف چپ یا راست منحرف شود (موکلی) که در این صورت بازیکن مجدداً باید تشله را بزند. هر بار که تشلۀ بازیکنی به تشلۀ یکی دیگر از بازیکنان بخورد یک امتیاز می گیرد. گاهی بازی بر سر پول انجام می شود (به ازای هر تیر مبلغی از قبل تعیین می کنند). وقتی این بازی دو نفره انجام می شود، گرفتن سه خانه برابر با یک تیر به حساب می آید. در این صورت وقتی هر چهار خانه گرفته شود بازی تمام می شود.

قزل ایاغ، 252: 1379

فارس، مشهد، بازی ها، شیطانک بازی                     

تعداد: یک گروه و یک نفر

جنس: هردو

اشیاء: یک عدد توپ هفت جلد

گروه سنی: کودکان و نوجوانان

محل اجرا: فضای باز

نحوه بازی: به تعداد بازیکنان چاله هایی در زمین حفر می کنند که اندازۀ آن برابر با توپ بازی باشد. شکل کندن چاله ها طوری است که یک چاله در وسط و باقی چاله ها به صورت دایره در اطراف آن چاله کنده می شود. به قید قرعه یک نفر را به عنوان شیطان انتخاب می کنند که چالۀ وسط متعلق به اوست. سایر بازیکنان از چاله ها فاصله می گیرند. یک نفر از بازیکنان به انتخاب شیطان برگزیده می شود که توپ را پرتاب کند. بازیکن توپ را پرتاب می کند. شیطان از چاله ها مراقبت میکند. اگر توپ در چالۀ شیطان افتاد او توپ را برمیدارد و به تعقیب بازیکنان می پردازد و سعی می کند با توپ آن ها را بزند. هر کس که توپ به او بخورد از بازی خارج می شود. هر گاه بازیکنان خود را به چاله های خود برسانند و دستشان را در چاله خود بگذارند دیگر در امان خواهند بود. اگر توپ پرتاب شده به جای چالۀ شیطان در چالۀ یکی از بازیکنان بیفتد، وظیفۀ این بازیکن است که با توپ دنبال سایرین بکند و آنها را بزند. به این ترتیب یک به یک از شمار بازیکنان کم می شود، تا فقط یک نفر باقی بماند که او برندۀ نهایی بازی است. اگر در هنگام پرتاب، توپ در هیچ چاله ای نیفتاد، بازی دوباره تکرار می شود.

قزل ایاغ، 261: 1379

فارس، مشهد، بازی ها، علی لمبک         

نام دیگر بازی: الله کلنگ یا الا کلنگ

تعداد: 2 نفر

جنس: هر دو

اشیاء: چوب

گروه سنی: کودکان

محل اجرا: فضای باز

نحوه بازی: چوبی ضخیم را روی تکیه گاهی قرار می دهند و دو بازیکن در دو سر آن می نشینند و چوب بالا و پایین می رود و بچه ها می خوانند: «علی لمبک، شاخ دمبک».

قزل ایاغ، 263: 1379

فارس، مشهد، بازی ها، عمو زنجیر باف           

نام دیگر بازی: استاد زنجیر باف

تعداد: یک گروه و یک نفر

جنس: هردو

محل اجرا: فضای باز

نحوه بازی: بازیکنان دور یک دایره می ایستند و دست به دست هم می دهند. نفر

اول حلقه می پرسد: – اوستای زنجیر باف؟ – هلی (بله)، – زنجیر ما را بافتی؟ – هلی، پشت کوه انداختی؟ – هلی، – یک عروس دارم از کدام دروازه، یکی از بچه ها به زیر دست خودش اشاره می کند و می گوید: از یا دروازه اوستا – شپش داره. به همین ترتیب بچه ها پیشنهاد می دهند و دسته از زیر دست آنها عبور می کند تا صف به هم گره می خورد. آن وقت بچه ها گروهی می خوانند: «زلنگ، زلنگ و زلنگ».

قزل ایاغ، 263: 1379

فارس، مشهد، بازی ها، کلاه بازی         

تعداد: 6 نفر

جنس: پسران

اشیاء: کلاه نمدی

گروه سنی: 8 – 12 سال

محل اجرا: فضای باز

زمان اجرا: 3 – 6 بعد ازظهر

نحوه بازی : یک کلا نمدی را در وسط زمین بازی می دهند و دور آن را دو خط سیاه و سفید می کشند. یکی که از همه زرنگتر است استاد می شود و دور کلاه می چرخد و می گوید: «سَرساق» یکی از بازیکنان که بتواند خود را به کلاه برساند با لگد کلاه را می پراند، اگر استاد بتواند آن را بگیرد و با دست بازیکنی که کلاه را شوت کرده بزند، برنده است و از او سواری می گیرد.

قزل ایاغ، 265: 1379

فارس، مشهد، بازی ها، گرگم و گله می برم      

تعداد: یک گروه و دونفر

جنس: هر دو

گروه سنی: کودکان و نوجوانان

نقش ها: چوپان، گوسفندان، گرگ

محل اجرا: فضای باز

نحوه بازی: یکی گرگ می شود و دیگری چوپان. گوسفندان پشت سر چوپان دست های خود را در کمر یکدیگر حلقه کرده و صف می بندند. سپس گرگ می خواند: «گرگم و گله می برم» چوپان و گوسفندان با هم جواب می دهند «چوپون دارم نمی ذارم». به این ترتیب هرکدام برای آن دیگری رَجز می خواند تا گرگ حمله می کند و گوسفندان به این طرف و آن طرف می دوند. دست گرگ به هر یک از بازیکنان که برسد بازیکن می سوزد و از بازی خارج می شود. بازی اینقدر ادامه پیدا می کند تا دیگر گوسفندی نماند.

قزل ایاغ، 268: 1379

فارس، مشهد، بازی ها، گرگم به هوا               

تعداد: 2 تعداد

جنس: هر دو

گروه سنی: کودکان

محل اجرا: فضای باز

نحوه بازی: یکی از بازیکنان می دود و دیگری او را دنبال می کند. اگر توانست او را بگیرد برنده است و جاها عوض می شود. اگر نتوانست دونده را بگیرد و دست از دنبال کردن او برداشت، دونده، برنده است.

قزل ایاغ، 268: 1379

فارس، مشهد، بازی ها، گوشه بازی                        

تعداد: 5 نفر

جنس: هر دو

گروه سنی: کودکان

محل اجرا: فضای بسته

نحوه بازی: چهار نفر در چهار گوشه اتاق می ایستند و یک نفر در وسط باقی می ماند. به محض شروع بازی بازیکنان باید جاهای خود را با هم عوض کنند و نفر سوم هم باید سعی کند جای یکی از آنها را بگیرد. در صورتی که موفق شود بازیکنی که جای خود را از دست داده در وسط می ماند.

قزل ایاغ، 269: 1379

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan