فارس، نائین، بزرگان

فارس، نائین، بزرگان، باقیا نائینی

مشرب وسیعی داشت. در علم موسیقی تصانیف و ترانه های نمکین می ساخت. از ایران به هندوستان سفر کرد و به اعتبار وسعت مشرب با برهمنان مربوط شده، مدتها در بتخانه به طرز ایشان سلوک می نمود. مجدداً به اصفهان برگشت. با طاهر نصرآبادی صاحب تذکره صحبت و معاشرت و در موقع تألیف تذکره حیات داشت.

همایی، 270 : 1375

فارس، نائین، بزرگان، مذاقی

از سادات نایین در فن موسیقی و بستن صوت و عمل ربط داشته در زمان شاه عباس اول تصانیف خوب بسته، طبع نظمی هم داشته است.

همایی، 269 : 1375

فارس، اصفهان، بزرگان، میر سید علی نائینی

ابن میرمحمّد رفیع بن محمّد مهدی بن بهاء الدین محمدبن میرزا رفیعا. عالم فاضل و ادیب شاعر از علمای معروف زمان خود در اصفهان بوده و در سال 1195 ه.ق در اصفهان درگذشت و در قبرستان ستّی فاطمه مدفون شد و قبرش تاکنون باقی است.

کتب زیر ازوست: 1- حواشی بر تفسیر بیضاوی 2- رساله در حرمت تراشیدن ریش 3- رساله در رجعت و آن را از ضروریّات مذهب شیعه دانسته است.

مهدوی، 650 : 1384

فارس، اصفهان، بزرگان، میرزا رفیعا نائینی

رفیع الدین محمدبن حیدربن زین الدین علی بن حیدر طباطبائی. عالم فقیه حکیم زاهد متکلّم از اجلّۀ حکمای زمان صفویه بوده، در اغلب کتب نام او به عظمت و احترام برده شد. در حدود سال 1000 ه.ق متولد شد و در 7 شوّال 1082 ه.ق درگذشت و در تخت فولاد اصفهان مدفون گردید و بر قبرش گنبدی عالی بنا کردند که اکنون جزو آثار تاریخی اصفهان به شمار می رود.

وی از شاگردان میرفندرسکی، میرداماد، ملّا عبدالله شوشتری، شیخ بهائی و از اساتید مجلسی ثانی به شمار می رود. کتب زیر ازوست: 1- اقسام التشکیک 2- شهره، در تخلیص کتاب شجره از مولّفات.

مهدوی، 649- 648 : 1384

فارس، نائین، بزرگان، میرزا محمد نائینی

ادیب فاضل شاعر متخلص به «فایض» از شاگردان و مجازین از حج سیّد محمد باقر بیدآبادی است. کتب زیر از اوست: 1- دیوان اشعار رجال، در چندین مجلد. 2- مثنوی طور سینا.

مهدوی، 925: 1384

فارس، نائین، بزرگان، میرزا محمد علی عالم نائینی

ابن میرزا محمد باقر، از مجتهدین بزرگ متشرع و از قائدین مشروطیت و جنگ شیخیه و متشرّعه نائین بود. در حفظ، آیتی عجیب به شمار می رفت، شعر عربی و فارسی را خوب می گفت. از تألیفاتش: هلال یک شبه، در رفع شبهات شیخیّه و کتاب صراط مستقیم، در ردّ بر شیخیه و بهائیّه، و دیوان اشعار است.

مهدوی، 1073- 1072: 1384

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan