فارس، کازرون، آثار باستانی

فارس، کازرون، آثار باستانی، آتشکده جره

این بنا در دورۀ ساسانی و توسط مهرنرسی ساخته شده است و در 55 کیلومتری شهر کازرون واقع است. آتشکده که در مکان بلندی مشرف به رودخانۀ جره واقع شده. ساختمانی چهارضلعی از سنگ و گچ است گنبدی سنگی بر مزار آن ساخته شده است.

مظفریان، 97: 1373

فارس، کازرون، آثار باستانی، آتشکده کازرون

این بنا در ده کیلومتری جنوب شرقی کازرون و توسط مهرنرسی وزیر ساسانی ساخته شده است. این بنا چهار طاق کوچکی است که بر چهارپایه سنگی استوار شده و گنبدی منحنی شکل دارد. مصالح اصلی بنا سنگ و ملاط گچ است. آتشکده کازرون در سال 1316 به وسیلۀ ماکسیم سیرو کشف شد.

مظفریان، 92: 1373

فارس، کازرون، آثار باستانی، آرامگاه گور دختر

این بنا از بناهای دورۀ هخامنشی یا عیلامی است که در 84 کیلومتری کازرون در محلی موسوم به «بشیر» یا «پشت پر» قرار دارد. ساختمان این بنا شباهت زیادی به آرامگاه کوروش در پاسارگاد دارد، ولی انتساب آن به یک پادشاه معیّن، امری دشوار است. اهمیّت این بنا از لحاظ ارتباط معماری هخامنشی با معماری عیلامی است. این آرامگاه در سال 1338 توسط دکتر واندنبرگ کشف شد. قدمت این بنا 650 تا 550 ق.م بیان شده است.

کمالی سروستانی، 40- 39: 1384

فارس، کازورن، آثار باستانی، تنگ شاپور

برای تماشای تنگ شاپور در چند کیلومتری کازرون رفتم. آثار قدیم و تاریخی بین دو کوه در تنگ چوکان وجود دارد و قلعه مخروبه موسوم به قلعه شاپور در دشت واقع شده و رودخانه شاپور از این دشت میگذرد. در تنگ شاپور حجاری های دوره ساسانی از جمله نقش های سوار و پیاده و تصاویر مردمی مشاهده میشود که هدایا نزد شاپور میاورند و دیگر نقش شاپور است که ملازمان و پاسبانان در جلو او ایستاده اند و نیز تصویر آن پادشاه به نظر میرسد که بر اسب سوار است و والرین امپراطور روم زیر پای اسب او قرارگرفته و یکی از سران رومی در مقابل اسب شاه زانو به زمین زده و دیگر مجسمه شاپور اول دیده شد، به ارتفاع شش ذرع قامت و دایره سینه او نیم ذرع است. اکنون پاهای این مجسمه شکسته و نیمی از چهره او خراب و از بین رفته است. در تنگ چوگان در وسط کوه، دخمه وجود دارد، بسیار طولانی و تاریک و دارای چند دهلیز و حوضی در آنجا بنظر می رسید و چشمه آب در میان این دخمه جاری می باشد. در حقیقت محل شگفت آوری است. سیاحان خارجی نتوانستند دریابند که آیا این دخمه طبیعی است یا ساختگی و انتهای آن راه نیست. در چند سال پیش، چند نفر از زرتشتی های هندوستان با مقداری افزار و لوازم کار، برای تحقیقات به تنگ شاپور آمدند و قصد بررسی را داشتند، ولی ناامنی و عدم نظم مانع پیشرفت کار آنها گردید و بدون نتیجه به هندوستان مراجعت نمودند.

نوری زاده بوشهری، 69- 68: 1324

فارس، کازرون، آثار باستانی، غار شاپور

این غار به فاصلۀ تقریبی 6 کیلومتری تنگ چوگان قرار دارد و به جهت وجود مجسمۀ شاپور به این نام شهرت یافته است. غار بیش از 7 متر ارتفاع و حدود 1 کیلومتر درازا دارد. مجسمۀ شاپور مربوط به دوران ساسانی است و از قطرات و مواد رسوبی که درون غار بر روی هم انباشته شده، حجاری شده است.

سامی، 154: ج 2: 1342

فارس، کازرون، آثار باستانی، قلعه بوسکان (دژ دقیانوس)

از آثار تاریخی دورۀ ساسانی است که نخستین بار توسط لویی وندنبرگ در سال 1960 میلادی کشف شد. این قلعه دو طبقه بر روی تپه ای سنگی بنا شده و دارای یک ورودی، دیوار محوطه با چهار برج دونبشی دور تمام و میان خالی، شکافهایی جهت تیراندای و دروازه ایی به پهنای 8/1 متر است. از فضای مربع شکل مرکزی به ابعاد 5/3 متر چیزی جز پاسنگ چهارستون باقی نمانده است.

وندنبرگ، 24- 11 : 1381

فارس، کازرون، آثار باستانی، نقش برجستۀ تنگ قندیل

این نقش مربوط به دورۀ ساسانی و حکومت شاپور اول است و برخلاف سایر نقش برجسته های ساسانی، بر روی یک قطعه سنگ بزرگ منفرد حکاکی شده است. این اثر اولین بار توسط علی اکبر سرفراز کشف شد. ابعاد نقش 8/2 در 1/2 متر است و در تصویر آن دو مرد و یک زن به حالت ایستاده نشان داده شده اند که نفر وسط شاپور است، که در حال اهدای گل به ملکه آذر آناهیتا می باشد.

کمالی سروستانی، 391: 1384

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan