فارس، کاشان، آثار تاریخی، حمام ها

فارس، کاشان، آثار تاریخی، حمام سربازار 

این بنا از ساخته های دورۀ  قاجاریۀ در سال 1243 ه.ق است و در مجموعۀ تاریخی بازار کاشان قرار گرفته است. بنای حمام مشتمل بر هشتی، رختکن، گرمخانه و استخر شنای تابستانی است. فضای میان رختکن هشت ضلعی و پوشش گنبدی آن بر روی هشت ستون و طاق های کناری قرار گرفته است.

فرخ یار، 59: 1369

فارس، کاشان، آثار تاریخی، حمام سلطان میراحمد 

این بنا که از آثار ساخته شده در دورۀ قاجاریه در سال 1292 ه.ق می باشد، در کنارخانۀ بروجردی ها واقع شده است و متشکل از دو حمام کوچک و بزرگ است. حمام بزرگ دارای سردری رفیع و کاشیکاری شده است و ازاره سربینه آن تماماً کاشیکاری شده است. حمام کوچک دارای سربینه کثیرالاضلاعی با پوشش رسمی بندی و اندکی کاشیکاری است.

آگاهینامه، 7: ش 19 : 1356

فارس، کاشان، آثار تاریخی، حمام عبدالرزاق خان

این حمام توسط عبدالرزاق خان حاکم کاشان، در سال 1187 ه.ق ساخته شده و از زیباترین حمام های تاریخی کاشان است. بنا دارای صحن های وسیع، خزینه های متعدد آب سرد و گرم و استخر بزرگ است و فضای اصلی آن با گنبد زیبایی مسقف شده است. سردر بنا نیز به شکل زیبایی کاشیکاری شده است.

مصطفوی، 442: 1361

فارس، کاشان، آثار تاریخی، حمام فین 

این بنا که بخش اصلی آن از ساخته های شاه عباس اول صفوی است، در مجموعه باغ فین واقع شده و در زمان فتحعلیشاه قاجار حمام کوچک و ساده ای به آن اضافه شده است. صحن اصلی حمام به ابعاد 7 × 14 متر با گنبدی آجری که در میانه بر روی چهار ستون مرمر هشت گوش قرار گرفته پوشش یافته است. شهرت عمدۀ این بنا به جهت قتل میرزا تقی خان امیرکبیر توسط عوامل ناصر الدین شاه قاجار در حمام کوچک است.

نراقی، 23- 9 : 1349

فارس، کاشان، آثار تاریخی، حمام مشهد اردهان 

این بنا که مربوط به دورۀ صفوی می باشد در 42 کیلومتری غرب کاشان قرار گرفته و به «حمام درب زیارت» نیز معروف است. ساختمان حمام دارای سربینه، خزینه و تزئینات کاشیکاری است.

فرخ یار، 59: 1369

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan