فارس، کاشان، صنایع دستی

فارس، کاشان، صنایع دستی، بافته ها

شیوه مخمل بافی ساده هنوز در کارگاه های سنتی شهرستان کاشان معمول است و بافت مخمل های برجسته نیز به تعداد معدود در سازمان میراث فرهنگی تهران و کارگاه های وابسته و میراث فرهنگی کاشان راه اندازی شده است.

طالب زاده، 363: 1387

فارس، کاشان، صنایع دستی، زیلوبافی

مناطق خشک و کویری یزد و به ویژه میبد و کاشان از مهم ترین مراکز زیلوبافی ایران به شمار می رود.

تسلیمی، 119: 1386

فارس، کاشان، صنایع دستی، سفالگری

یکی از مراکز کوزه گری که به حق باید آن را بیش از دیگران ذکر کرد کاشان است. در این شهر از دوره سنگی کار کوزه گری آغاز شد و در قرون وسطی به اوج شهرت و اعتبار رسید و امروز پس از شش هزار سال فعالیت و تولید هنوز هم ظروف بسیار ظریفی تهیه می کنند.

وولف، 123: 1384

فارس، کاشان، صنایع دستی، سفالگری

کاشان، مهم ترین مرکز سفال سازی ایران در همه دوره ها و زمان ها، دارای شجره نامه های کامل خانواده های سفال سازان است، که برخی از آن ها در سال 977 میلادی آغاز به کار کرده و تا سدۀ چهاردهم به این صنعت مشغول بودند.

با اینکه کاشان هیچ گاه پایتخت نبوده است، ولی مرکز صنایع زمان صلح گردید و آوازۀ صنایع آن در همه جهان اسلام پیچید. جغرافی نگار مسلمان آفریقایی– اسپانیایی، ابن بطوطه( 1307 تا 1378 میلادی ) در سفرنامه خود می گوید که دیوار صحن امام رضا با کاشی های کاشان پوشیده شده بود و این کاشی ها بسیار زیباتر و درخشان تر از کاشی های کشور خود اوست.

وولف، 133: 1384

فارس، کاشان، صنایع دستی، سفالگری 

ابوالقاسم کاشانی اضافه می کند که در سفالگری پوست هیزم را می کندند که دود نکند و این کار را سفال سازان اصفهان نیز قبل از اینکه کوره ها را نفتی کنند، انجام می دادند.

وولف، 144: 1384

فارس، کاشان، صنایع دستی، فرشبافی

به طور مسلم این قالی [قالی شکارگاه] توسط سلطان محمد نقاش دربار شاه طهماسب طراحی شده است. بافت این قالی را به کاشان نسبت می دهند، زیرا مردم این شهر به بافتن فرش های ابریشمی عادت داشته اند.

شاکری راد، تجویدی، 228: 1386

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan