فارس، یزد، صنایع دستی

فارس، یزد، صنایع دستی، پارچه بافی

در زمان شاه عباس دستگاه های نساجی در یزد و کرمان معروف بودند. یکی از پارچه های منسوب به دوره صفوی که دارای تاریخ و نام طراح و بافنده آن میرنظام است که مدت ها روپوش مرقد حضرت رضا (ع) در مشهد بود.

شاکری راد، تجویدی، 195: 1386

فارس، یزد، صنایع دستی، پارچه بافی

یزدی ها پارچه بافی را به عنوان شعربافی می نامند. دستباف های محلی از دارایی بافی گرفته تا ترمه بافی و مخمل بافی و … و جاجیم بافی که با دستگاه های دووردی و چهاروردی بافته می شوند، تمامی با نام شعربافی شناخته می شوند و بافنده آن نیز شعرباف. وجه تسمیه این نام را خود اهالی به درستی نمی دانند، ولی اگر تلفظ «شعربافی» را صحیح بدانیم که منطقی تر به نظر می رسد، «چه، به آن شربافی و شهربافی نیز گفته می شود».

شریف زاده، 52: 1372

فارس، یزد، صنایع دستی، پارچه بافی

یزد نیز از مراکز مهم تولید انواع شال بود، لیکن شال های دستباف این شهر تا حدی زمخت بوده و از نقش کمتری برخوردار است و تار و پودشان از پنبه است.

طالب پور، 361: 1378

فارس، یزد، صنایع دستی، سفالگری، سفال آبی و سفید

در دورۀ صفویه این ظروف در کارگاه های سفالگری کرمان، مشهد، یزد، اصفهان و نیشابور تولید و برای صدور به کشورهای اروپایی و آفریقای شرقی عرضی می شد.

کیان، 510: 1387

فارس، یزد، صنایع دستی، سکمه دوزی

معروف ترین سکمه دوزی نقش زله (گلاب، نقشه، پیچ) است و نوع زنجیری آن را قلاب دوزی می نامند. نقش هایی دیگر هم که معروف است عبارتند از: نخ اندازی که هنوز هم بین زرتشتیان نواحی مرکزی ایران برای تزئین جامه های سفید سنتی به کار می رود و گلدوزی که در تورها به کار می رود، شبیه کش که در اروپا و ایران به یک اندازه مشهور است.

وولف، 197: 1384

فارس، یزد، صنایع دستی، کوبه و حلقه در خانه

بر بعضی از درهای قدیمی منازل اعیان که در قرن سیزدهم ساخته شده است گل میخ و حلقه و کوبه های کنده کاری شده و تزئینی زیبا دیده می شود.

کوبه و حلقه هایی که اهمیت بیشتر دارد عبارت است از:

1- کوبه و حلقه منزل آقای محمود مشروطه واقع در پیربرج (کوچه اتفاق) که در ذی قعده سال 1268 ه.ق ساخته شده و اشعاری هم بر آن ها نقر گردیده است.

2- کوبه و حلقه درخانه مسکونی آقای دکتر مهدی رشتی واقع در کوچه جنب حمام گل مشکی (خیابان ثریا ) که در سال 1294 ه.ق ساخته شده است.

3- کوبه و حلقه در منزل آقای ضیاء تقوی در کوچه ای نزدیک به دربند کاشی ها. (منشعب از میدان میرچقماق).

4- کوبه و حلقه در منزل شفیع پور نزدیک مسجد تبریزیان.

افشار 727- 726 : 1374

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan