فارس، یزد، هنر، فیلم مستند

فارس، یزد، هنر، فیلم مستند، “آواز خدا”

نام کارگردان: محسن عالم زاده، حسن نقاشی

زبان: فارسی

زیرنویس: ندارد

زمان: 20/14

موضوع: همزیستی ادیان زرتشتی و اسلام شیعی.

مکان فیلم شهر یزد می باشد که کارگردان در سکانس ها و پلان هایی قصد معرفی معماری، مذاهب، گویش و بافت شهری را دارد که داستان فیلم کمک می کند که ما هم به اهداف مردم شناختی و هم امتداد داستان فیلم برسیم.

پسری توپش به خانۀ  پیرمردی زرتشتی می افتد، عکس حضرت زرتشت می شکند. پیرمرد توپ را گرو می گیرد تا عکس سالم را بیاورد. پسر پول خرید عکس را ندارد و در این قسمت ها، نماهایی معرف بافت شهری است. پسر به آتشکده می رود و نمادهای آن و معماری و عکس و چینش اشیاء به تصویر در می آید. عکس افراد قدیمی، عود و ذغال و شمع و گیاهی در آب.

پسر عکس را نقاشی می کند و نزد پیرمرد می برد و پیرمرد نمی پذیرد. پسر در خانه پای تلویزیون، پیرمرد همسایه شان را در برنامه می بیند که عکس را در پشت سر خود در خانه دارد، تقاضای آنرا در نزد پیرمرد می کند، پیرمرد می گوید آن را به گروه فیلمبرداری داده، عوضش عکسی می دهد با قاب عکس و می گوید بگو این هم نور داره. پس این را به نزد پیرمرد شاکی می برد که توپ نزدش گرو مانده و جمله را می گوید و پیرمرد شاد می شود. عکس، عکس حضرت علی است که کنار نقاشی زرتشت بر طاقچه پیرمرد کنار هم گذاشته می شود. همزیستی ادیان در این فیلم نقطه مرکزی و هدف فیلمساز می باشد که با داستان خوب و سرراست به این هدف رسیده است. از موسیقی به منظور شناساندن فضای آتشکده، فقط در همان مکان استفاده شده و در کل، فیلم موسیقی ندارد که این به فیلم لطمه زده و ساختار روایی را کند کرده است.

در آخر نیایش زرتشتی به خوبی روی نمای عکس های روی طاقچه پیوند خورده است و در ضمن آوازی که از گرامافون در ابتدای فیلم بخش می شود به خوبی نقطه کانونی مکان مشترک دو طرف و حس نوستالژیک و قدیمی و تنها بودن پیرمرد  و محیطش را می رساند.

فارس، یزد، هنر، فیلم مستند، “در یک بازار ایرانی”

نام کارگردان: رهبر قنبری

زمان: 26/20

موضوع: بازار، سفال گری، نقاشی روی سفال عکس یار در آب کاسه ای با نقش یار

فارس، یزد، هنر، فیلم مستند، “سوشیوس”

نام کارگردان: حسن نقاشی

زبان: فارسی با لهجه

زیرنویس: فارسی

زمان: 32/18 دقیقه

موضوع: آب، چاه، عقد دختری به چاه برای جوشش آب

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan