قوم بلوچ، مذهب

بلوچ، مذهب، اسلام

مردم بلوچستان، پیرو دین اسلام و مذهب سنی حنفی هستند؛ ولی آثار مذاهب قدیمی تر هم در میان پاره ای از ایلات بلوچ هنوز مشاهده می شود. معدودی شیعه مذهب نیز میان آنان یافت می شود.

افشار، 367: 1371

بلوچ، مذهب، فرق مذهبی، فرقه سیک (سیخ)

گروهی از بازرگانان هندوستانی که بیشتر آنان از قوم سیک می باشند، در شهر زاهدان و سایر نقاط ایران سکونت دارند. سیک ها پیروان “بابانانک” هستند. در مذهب سیکها، تراشیدن موی بدن حرام است و همه موهای بدن خود را نیز همانند موهای ریش هایشان یا گره می زنند یا می بافند. سیک ها، عمامه بر سر می گذارند و دستبندی که به سبک خاصی ساخته شده به دست دارند و خنجری نیز با خود حمل می کنند.

سیک ها در شهر زاهدان معبد زیبایی ساخته اند و هر روز صبح برای انجام عبادت به آن جا می روند و هرکس نسبت به وضع مالی خود مبلغی در صندوق معبد می ریزد، وجوه جمع آوری شده در امور خیریه مصرف می شود، سیک های زاهدان برای آموزش اطفال خود یک باب مدرسه دایر کرده اند و پسر و دختر با هم به تحصیل اشتغال می ورزند.

افشار، 371-369: 1371

بلوچ، مذهب، فرق مذهبی، کیش ذکری

در ناحیه سرباز، فرقه ای به نام ذکری ها وجود دارد که عقیده مخصوص به خود دارند و دارای کتاب آسمانی – که در واقع نسخه ای تحریف شده از قرآن است – می باشند و بر این باورند که این کتاب به طرز معجزه آسایی برایشان نازل شده است.

در نماز و دعاهای خود نام حضرت محمد(ص) را حذف کرده اند و فقط قیام مهدی(ع) را ذکر می کنند و اظهار می دارند که او از کوه مراد در تربت کیچ که در بلوچستان قرار دارد و آن جا کانون فرقه ذکری و مراسم مذهبی آنان است، ظهور خواهد کرد.

پیروان رهبر این کیش سیدمحمد در جلگه “هیرمند” و در نواحی شرقی ایران همچنان وجود دارند و امروز بازماندگان آنان را در بلوچستان به نام های ذکری و “داعی” می خوانند.

بیشتر ذکریان در مکران وعده ای نیز “لس بیلا” و کراچی پاکستان زندگی می کنند. مبلغان فرقه اسماعیلیه در زمان سلطان محمدآقاخان سوم (محلاتی) چندین خانوار ذکری را به کیش خود درآوردند و فرزندانشان با مساعدت جماعت اسماعیلیه پزشک، آموزگار و یا بازرگان شدند.

افشار، 369-368: 1371

بلوچ، مذهب، زیارتگاه، مقبره سخی سرور

این مقبره، یکی از زیارت گاه های معروف بلوچستان است که در دامنه سلسله جبال سلیمان نزدیک دیره غازی خان قرار گرفته است.

افشار (سیستانی)، 371: 1371

بلوچ، مذهب، زیارتگاه، مقبره سخی سلطان

این مزار در تپه های موسوم به “بگ” نزدیک ایستگاه راه آهن بلوچستان قرار دارد.

افشار (سیستانی)، 371: 1371

بلوچ، مذهب، زیارتگاه، مقبره لال شهباز یا جیوه لال

این زیارتگاه در حدود سند (واقع در پاکستان) قرار دارد و بی نهایت مورد احترام بلوچ هاست.

افشار سیستانی، 371: 1371

بلوچ، مذهب، زیارتگاه، مقبره ملک سیاه

مقبره ملک سیاه، در 64 کیلومتری شمال شهر زاهدان میان راه بلوچستان و خراسان است و کوه ملک سیاه منسوب به آن می باشد. نزدیک آن در دره ای یک قطعه سنگ وجود دارد که بلوچ ها معتقدند که آن سنگ مردی بوده است که به نفرین ملک سیاه به این صورت درآمده است و به همین مناسبت در هنگام قربانی و نذر و نیاز به آن سنگ تیراندازی می کنند.

افشار سیستانی، 372: 1371

بلوچ، مذهب، زیارتگاه، مقبره هنگلاج

این مقبره که از دوران پیش از اسلام است، در مکران شرقی و نزدیک دریای عمان واقع شده است و مورد احترام مسلمانان حتی هندوهای آن حدود است.

افشار، 371: 1371

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan