قوم بلوچ، پوشاک زنان

بلوچ، پوشاک زنان، پاجامه

شلوار (پاجامه): شلوار بانوان بلوچ، نظیر شلوار زنان بندری است، ولی دمپای شلوار را تنگ می گیرند و بر آن سوزن دوزی و زری دوزی می نمایند. پارچه شلوار از جنس مرغوب و لطیف انتخاب می کنند.

افشار(سیستانی)، 404: 1371

بلوچ، پوشاک زنان، جامک

پیراهن (جامک): پیراهن زنان بلوچ معمولاً از پارچه های تیره انتخاب می شود و دارای پهنایی نسبتاً گشاد و قدی بلند است. برش آن راسته است و آستین آن در حوالی مچ دست، تنگتر می شود و جلوی سینه، چاک دارد. گریبان (زی) سردست، قسمت سینه، جلوی دامن پیراهن یا جیبی که “گرمتان پانیدول” نامیده می شود، اغلب سوزن دوزی می گردد.

افشار(سیستانی)، 404: 1371

بلوچ، پوشاک زنان، چادر

چادر: زنان بر روی همه پوشاک خود چادری نیز می پوشند که مستطیل شکل و از جنس پارچه های توری و نازک است. در گذشته زنان بلوچ از ابریشم نیز پارچه هایی به نام مُهنا  یا سریک یا گشان می بافته اند که برای چادر زنان به کار می رفته است؛ چادر بانوان مسن از پارچه سیاه و چادر زنان جوان از پارچه ای الوان دوخته می شود.

افشار(سیستانی)، 405: 1371

بلوچ، پوشاک زنان، سربند

سربند: بانوان بلوچ دارای سربندی از پارچه یا مخمل می باشند که کلاهی به شکل نیم تاج است و آن را بر بالای پیشانی، روی سر قرار می دهند و دوگوشه اش را در پشت سر، گره می زنند؛ قسمت جلوی سربند را سکه دوزی می کنند و زیورهایی نیز بر دو طرف صورت از آن می آویزند.

افشار(سیستانی)، 404: 1371

بلوچ، پوشاک زنان، سواس

سواس: کفش بومی زنان بلوچ که از لیف درخت صحرایی به نام پورگ ساخته می شود.

افشار(سیستانی)، 405: 1371

بلوچ، پوشاک زنان، قبا

قبا: قبای زنان بلوچ، شاهکار سلیقه، دقت، پشتکار و ذوق آنان است. شکل عمومی آن طرحی راسته و ساده با آستین های بلند و یقه گرد می باشد. جلوی قبا راست به پایین می آید و در جلوی گردن و کمر به وسیله دو دگمه نخی بسته می شود.

افشار(سیستانی)، 405-404: 1371

بلوچ، پوشاک زنان، گوش

گوش: کفشی با پاشنه چرمی و رویه زربفت و گلدوزی شده است.

افشار (سیستانی)، 405: 1371

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan