لر، لر بزرگ، ایذه، آثار باستانی

لر، لر بزرگ، ایذه، آثار باستانی، اشکفت سلمان

اشکفت سلمان یا سلیمان در سه کیلومتری جنوب غربی شهر ایذه در انتهای دره ای واقع است. اشکفت سلمان محوطه ای وسیع واقع در سرپناهی صخره ای است که با آثار آبرفتی و یک چشمه آب شیرین که از زیر سنگ های اشکفت بیرون می آید.

روبروی مجموعه اشکفت سلیمان در سمت راست، دو نقش برجسته نیم رخ وجود دارند که در درون چهار گوش مقعدی حجاری شده اند. نقش اول مرکب از تصویر سه شخص است که پشت سر هم در یک ردیف ایستاده اند و رو به شرق نگاه می کنند و آتشدانی فروزان جلوی آنان است. نقش دوم، که به فاصله چند متر از نقش اول و بر سطح قطعه سنگی دیگر حجاری شده است، تصویر یک مرد و یک زن را نشان می دهد.

در شرق نقش های بالا، در زیر سایه بان خمیده و بدنه کوه، کتیبه میخی مستطیل شکلی از شکل میخی دوره عیلامی و چند نقش حجاری شده وجود دارند. درون دره و نزدیک اشکفت، بقایای ساختمانی وجود دارد که می گویند مربوط به سلمان فارسی است. ولی به نظر می رسد مربوط به زمان های دورتر باشد.

افشار 415: 1373

لر، لر بزرگ، ایذه، آثار باستانی، آثار دشت سوسن      

آثار بدست آمده در دشت سوسن عبارت اند از: ظرف های سفالی از محل چال کاشان کشف شده اند که قدمت آن ها 3000 سال برآورد شده است. پایه های فلزی از جنس برتر در تپه تیسیون پیدا شده اند که حدود 2000 سال قدمت دارند.

افشار 424: 1373

لر، لر بزرگ، ایذه، آثار باستانی، پل شالو

پل شالو از ساخته های دورۀ ساسانی در منطقه ایذه است که بر روی یکی از شاخه های بزرگ کارون واقع شده است. مصالح ساختمانی به کار رفته در پل قلوه سنگ، سنگ های تراشیده و ملات گچ و آهک است.

اقتداری، 84-83: 1375

لر، لر بزرگ، ایذه، آثار باستانی، تپۀ مال امیر

این تپه در 1600 متری جنوب شرقی دهکدۀ مال امیر در منطقۀ ایذه بختیاری واقع شده است. سراورل استین این تپه را بررسی و حفاری نمود.

Stein, sir A., 1940: 135-136

لر، لر بزرگ، ایذه، آثار باستانی، تپۀ تل باو محمد 

این تپه در منطقۀ مال امیر بختیاری واقع شده است. سراورل استین در سال 1936 میلادی این تپه را مورد بررسی قرار دارد.

Stein, sir A., 1940

لر، لر بزرگ، ایذه، آثار باستانی، کل فرا (کول فرعون) یا کول فره

این دره در شرق دشت ایذه بختیاری قرار دارد. 5 نقش برجسته در این محل وجود دارد که از دوران عیلامی باقی مانده است.

Stein , Sir A . 1940: 129-130

لر، لر بزرگ، ایذه، آثار باستانی، قلعه تُل

قلعه تُل مرکز خان های چهارلنگ بختیاری بوده و چندین قلعه در آن واقع است. یکی از قلعه ها بسیار بزرگ است و توسط محمدتقی خان بختیاری در سرتلی بنا شده که در حال حاضر به کلی ویران است. مردم قلعه تُل به هنگام کندن پی خانه شان، دو سنگ بزرگ از زمین بیرون آورده اند که به زمان عیلامیان مربوط می شوند. یکی از سنگ ها پایه ستون، و دیگری سنگی نقوش است که چهار نقش دارد: بدین ترتیب که دونفر نزد دو نفر دیگر دست به سینه ایستاده اند.

افشار 424: 1373

لر، لر بزرگ، ایذه، آثار باستانی، نقش برجستۀ قلعه تُل 

این نقش برجسته در منطقۀ ایذه بختیاری در تنگه ای در منطقۀ مال امیر بختیاری واقع شده است. سراورل استین این نقوش را بررسی کرده است.

Stein , Sir A , 1940: 126

لر، لر بزرگ، ایذه، آثار باستانی، نقش خون اژدر یا اژدل

در 15 کیلومتری شمال شهر ایذه در شرق خونگ اژدر، قطعه سنگ بسیار عظیمی قرار دارد که بر روی آن نقش مهرداد اول یا دوم اشکانی حجاری شده که بر اسبی سوار است و کبوتری حلقه قدرت را به همراه نامه ای به او تقدیم می کند و افرادی، احتمالاً از روم یا کشوری دیگر، به حضورش بار یافته اند.

افشار 416: 1373

لر، لر بزرگ، ایذه، آثار باستانی، نقش های کول فره

ده کول فره در جنوب شهر ایذه در انتهای شهر ایذه قرار دارد. در مدخل دره، سمت راست، یک رشته کوه وجود دارد. در کنار این رشته کوه دو قطعه سنگ عظیم نا منظم دیده می شوند که بر بدنه این سنگ ها، نقوش ظریف و بدیعی حجاری شده اند و صورت های زن، مرد، شاه، فرمانروا، اسرا و جانورانی چون گاو، گاومیش و گوسفند در حالت نیایش و احترام، حمل هدایا و تقدیس رب النوع یا امیر، دیده می شوند.

افشار 416: 1373

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan