لر، لر بزرگ، سوسن (ایذه)، مذهب، زیارتگاه

لر، لر بزرگ، سوسن (ایذه)، مذهب، زیارتگاه، احمد روزبه

احمد روزبه امامزاده ای است که در کفت گله در 10 کیلومتری قریه سوسن از توابع شهرستان ایذه واقع شده است. این امامزاده در روی کوهی بنا شده و بیشه های نیزار در اطراف آن است. عشایر ساکن در اطراف آن که گوروئی نامیده می شوند به این امامزاده معجزه های زیادی نسبت می دهند، افراد متهم را برای ادای سوگند به آنجا می برند.

افسانه ای از روزگاران قدیم درباره آن نقل می کنند که یکی از برزیگران نان بزرگی که به آن گرده می گویند همراه داشته و آن را کنار سنگی گذاشته برای برزگری و رفته است. هفت نفر گوروئی از راه می رسند و نان او را می یابند و بین خود قسمت می کنند و می خورند. موقعی که برزگر برمی گردد می بیند که آن ها نان او را خورده اند. ادعای نان خود را می کند آن ها منکر می شوند.

چون این واقعه در همان حوالی احمد روزبه اتفاق افتاده است، لذا آن ها را برای ادای سوگند به امامزاده می آورند و آن ها را یکی بعد از دیگری قسم می دهند، آن ها هم بعد از اجرای مراسم سوگند، خداحافظی می کنند و بیرون می روند ولی چون سوگند دروغ خورده بودند یکی بعد از دیگری می میرند.

این داستان موجب شده که گناهکاران از ادای سوگند دروغ در مقابل امامزاده احمد روزبه خودداری نمایند. به فاصله دو فرسخی این امامزاده درخت کناری وجود دارد که هر که را خواستند قسم بدهند او را زیر آن درخت نیز می برند و مراسم سوگند انجام می شود.

خسروی 133- 132: 1368

لر، لر بزرگ، سوسن (ایذه)، مذهب، زیارتگاه، امامزاده سلطان ابراهیم

امامزاده سلطان ابراهیم فرزند حضرت امام موسی کاظم علیه السلام واقع در نزدیکی سوسن، کنار رودخانه کارون.

خسروی 126 : 1368

لر، لر بزرگ، سوسن (ایذه)، مذهب، زیارتگاه، دانیال نبی

دانیال نبی واقع در سمت شرقی رودخانه کارون در سوسن، در قریه دانیال که چشمه آب گوارایی از روی مقبره آن می گذرد.

خسروی 126 : 1368

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan