لر، لر بزرگ، شمی (ایذه)، آثار باستانی

لر، لر بزرگ، شمی (ایذه)، آثار باستانی

روستای باستانی شمی در شمال شهرستان ایذه واقع است. در حدود 9 کیلومتری این روستا آثاری باستانی نظیرمجسمه و سنگ های مرمری، گور و . . . از دوره پارت ها کشف شده اند.

در قسمت های مختلف این محوطه باستانی آثار زیادی چون بازو، پنجه و انگشت، قطعات آهن، کوزه های سفالی، شمعدان، میخ های تزئینی گلی یا فلزی رنگی، خنجر، و لگام اسب در گورها و صورت های فلزی از آهن به دست آمده است.

افشار 424- 419: 1373

لر، لر بزرگ، شمی (ایذه)، آثار باستانی، اشیای مرمرین

دو سر مرمری در شمی پیدا شده که یکی سر یک پارتی است و دیگری به شیوه یونانی ساخته شده است و احتمال دارد آن را از یونان به ایران آورده باشند و شاید سرآفرودیتا باشد.

افشار 420: 1373

لر، لر بزرگ، شمی (ایذه)، آثار باستانی، کانال آب رسانی

در شمی راه آب بزرگی وجود دارد که با آجرهای قطور (مانند آجرهای معروف کریمخانی» ساخته شده است.

افشار 420: 1373

لر، لر بزرگ، شمی (ایذه)، آثار باستانی، کتیبه عیلامی کول خره

در مدخل کول نره، سمت چپ، در ارتفاع حدود 6 متری کوه، در زیر کمری، کتیبه ای به خط میخی عیلامی همراه با نقوش زیر واقع شده است: دسته سه نفره نوازندگان، بز در حال قربانی شدن، سرقوچ وحشی قربانی شده، آتشدان، دو نفر که کله بز را گرفته اند تا قربانی کنند، یکی از شاهان عیلامی که پشت سرش سربازی ایستاده، و پایین تر از سرباز احتمالاً تصویر شاهزاده است. سنگی که این کتیبه بر روی آن حجاری شده، طوری در دل کوه قرار گرفته که از آسیب مصون مانده است.

افشار 416: 1373

لر، لر بزرگ، شمی (ایذه)، آثار باستانی، گورستان شمی

در این محل گورهای زیادی به شیوه ساسانیان وجود دارند که قبلا افراد ناشناسی همه را برای به دست آوردن اشیای قیمتی شکافته اند. در سطح این مکان زمین به قطر دو سانتی متر پوشیده از یک ورقه آسفالت قرمز رنگ نظیر تالار صد ستون تخت جمشید و شوش بوده است. بنای روی زمین شاید از زمان ساسانیان باشد ولی آثار دیگر و مجسمه ها از زیر آسفالت به دست آمده اند، یعنی در زیر زمین تمدنی قدیمی تر وجود داشته است.

افشار 420: 1373

لر، لر بزرگ، شمی (ایذه)، آثار باستانی، مجسمه سردار پارتی

در یک مجسمه تمام قد بزرگ با سر، ولی بی دست به ارتفاع 285 و عرض 70 سانتی متر حین کندن قطعه زمینی برای ساختن خانه پیدا شده است. سر مجسمه از جنس تنه آن نیست. تنه مجسمه برتری است، ولی سر آن شاید از جنس فلز مرغوب تری باشد. لباس این مجسمه عبارت است از: کلاه بر روی گیسوانی که در پشت سرتابیده شده اند، اما جلو سر به طرز یونانی بسته شده است. کت و شلوار، گردن بند، کمربند دانه نشان و شمشیر و خنجری بر روی ران.

در اثر ضربه کلنگ به هنگام کندن پی بنا، شکم این مجسمه سوراخ شده است. مجسمه مزبور از سرداران پارتی است. کشف این مجسمه اهمیت زیادی دارد، زیرا در ایران، آثار دوره هخامنشی و ساسانی بسیارند ولی از پارت ها اثر کمتری در دست هست.

افشار 420-419: 1373

لر، لر بزرگ، شمی (ایذه)، آثار باستانی، مجسمه کوچک

مجسمه کوچک بی سری به طول 50 سانتی متر پیدا شده که لباس برتن، چکمه بر پا و طناب بر دوش و یک دست به طناب دارد.

افشار 420: 1373

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan