لر، لر بزرگ، شهرکرد، آثار تاریخی

لر، لر بزرگ، شهرکرد، آثار تاریخی، حمام حاج عبدالله

حمام حاج عبدالله بر طبق سنگ نوشته تاریخی موجود، در سال 1148 ه.ق توسط حاج عبدالله بن حاج شکرالله ریاحی ساخته شده است و مشتمل بر رختکن و گرمخانه ای با ستون های سنگی و پوشش طاق و گنبد بوده است.

ملّازاده، محمّدی، 95: 1379

لر، لر بزرگ، شهرکرد، آثار تاریخی، حمام خان

این حمام قدیمی در سال 1270 ه.ق توسط حاج محمدرضاخان ساخته شده است. بنای حمام از آجر ساخته شده و دارای رختکن وسیعی با پوشش طاق و گنبد و ستون های سنگی است. حمام خان به همراه مسجد، مجموعه ارزشمند خان را تشکیل می دهند.

ملّازاده، محمّدی، 95: 1379

لر، لر بزرگ، شهرکرد، آثار تاریخی، حمام درب امامزاده

بنای اولیه این حمام مربوط به دورۀ اتابکان است و در دوره های بعد (صفویه، افشاریه و زندیه) تعمیر و بازسازی شده است. بنای حمام دارای رختکنی با پوشش ضربی و هشت ستون سنگی و
گرمخانه ایی با پوشش طاق و گنبد و 4 ستون سنگی می باشد.

نیکزاد امیرحسینی، 383-381: 1357

لر، لر بزرگ، شهرکرد، آثار تاریخی، مسجد اتابکان

این مسجد از آثار دوره اتابکان است و بنای آن ساختمانی مکعب شکل به ابعاد 25×25 متر است، که در ابتدا با خشت خام و در حال حاضر با آجر و سنگ ساخته شده است. در این مسجد در چوبی قدیمی و زیبایی از قرن هفتم هجری (605 ه.ق) دیده می شود. در شبستان مسجد چهار ستون منشوری شکل و خشتی قرار دارد و محراب فاقد تزئینات است.

نیکزاد امیرحسینی، 380 – 375 : 1357

لر، لر بزرگ، شهرکرد، آثار تاریخی، مسجد جامع

این بنا که در مرکز شهر واقع شده، در سال 1270 هـ . ق توسط حاج محمدرضا خان ساخته شده و به «مسجد خان» نیز شهرت دارد. این مسجد با مساحتی حدود 2500 مترمربع، دارای صحنی وسیع، شبستان های زمستانی و تابستانی، ایوان، مناره و غرفه های متعدد است. در قسمت بالای دو ایوان بلند مسجد، تزئیناتی با کاشی هفت رنگ و حاشیه ای از کاشی فیروزه ای صورت گرفته است.

نیکزاد امیرحسینی، 395-392: 1357

لر، لر بزرگ، شهرکرد، آثار تاریخی، مسجد نو

این مسجد در اوایل دورۀ قاجاریه، در مرکز شهرستان شهرکرد ساخته شده و متشکل از یک شبستان سرپوشیده است. شبستان دارای دو ردیف ستون سنگی و سقف ضربی آجری است و روشنایی آن بوسیلۀ پنجره هایی مشبک تأمین می شود.

نیکزاد امیرحسینی، 406-405: 1357

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan