لر، لر بزرگ، عشایر بختیاری، پوشاک زنان

لر، لر بزرگ، عشایر بختیاری، پوشاک، زنان

نخستین مدرکی که در زمینه لباس بختیاری ها در دست داریم، متعلق به مادام دیولافوآ است. وی به دو زن زیبای بختیاری اشاره کرده است که به نظر بسیار مغرور و شجاع می آمدند. آن ها به عنوان سرپوشه پارچۀ آبی رنگ زمختی را دور سر خود پیچیده بودند که دراز بود و چین می خورد و روی دامن هایشان می افتاد. جای تعجب است که آن ها شلوار پوشیده بودند چون در غرب ایران و در میان جمعیت لُر شلوار دیده نمی شود. شلوار آنها تنگ بود و در اطراف قوزک پا چین می خورد.

شهشهانی، 180: 1396

لر، لر بزرگ، عشایر بختیاری، پوشاک، زنان

در مورد لباس زنان توضیح زیادی ارائه نشده، جز اینکه  بلند و گشاد بودند و شکل خاصی نداشتند. اگر آنها را بصورت یک گروه در نظر آوریم، باید بگوییم که لباس روی آنها تیره رنگ بود و زنان از چادر و چاخچور تیره استفاده می کردند. آنها دامن می پوشیدند و پیراهن های گشادی بر تن می کردند که دو طرف آن چاک داشت و شالی هم به دور کمرشان می بستند. زنان، مثل سایر دامداران بادیه نشین از پوشش کامل سراسر بدن استفاده نمی کردند.

شهشهانی، 181- 180: 1396

لر، لر بزرگ، عشایر بختیاری، پوشاک، زنان، پاپوش زنانه

پاپوش زنانه عبارت است از گیوه های سبک ملکی و اخیراً کفش.

سرلک 28 : 1385

لر، لر بزرگ، عشایر بختیاری، پوشاک، زنان، پیراهن، جامه یا جووَ

پیراهن جامه یا جووَ بسیار ساده است. دارای آستین راسته یا زیربغلی یا لیچه و یقه گرد  سه دکمه می باشد. بلندی آن تا زیر زانو و در دو پهلو یک وجب پایین تر از کمر دارای چاک می باشد. نوع پارچه از ساتن الوان خوشرنگ ساده یا گل و بوته دار می باشد. اغلب لبه های چاک های پیراهن و تمام لبه دور پایین آن را منجوق دوزی می کنند و سکه و پولک می دوزند.

سرلک 27 : 1385

لر، لر بزرگ، عشایر بختیاری، پوشاک، زنان، تمبان یا تّمون قِری

پارچه تنبان اغلب از مخمل یا ساتن های خوش رنگ و الوان گل و بوته دار مخالف رنگ پیراهن به بلندی از کمر تا روی کفش ها است. مقدار پارچه مورد مصرف هشت تا ده تخته می باشد (برابر 6 تا 8 متر).

سرلک 28 : 1385

لر، لر بزرگ، عشایر بختیاری، پوشاک، زنان، شلوار زنانه

شلوار زنانه از پارچه مشکی ساده دوخته می شود و زیر تنبان می پوشند.

سرلک 28 : 1385

لر، لر بزرگ، عشایر بختیاری، پوشاک، زنان، کّت یا یَل

کّت یا یَل از مخمل رنگین گلدار و یا ساده دوخته می شود و سرآستین ها برگشته اغلب مزین و منجوق دوزی می شود. کنار جادکمه و دکمه ها نیز زینت داده می شود. جلیقه نیز تقریباً مشخصات کت را داراست، فقط آستین ندارد.

سرلک 27 : 1385

لر، لر بزرگ، عشایر بختیاری، پوشاک، زنان، لَچَک

لچک از دو بخش به هم پیوسته تشکیل شده است. بخش پیشین به پهنای ده سانتی متر در جلوی سر و بالای پیشانی قرار می گیرد و از طرفین تا گوش ها می رسد، روی آن را با مرواریدهای ریز و سایر زیور آلات و منجوق های رنگین تزیین می کنند و لبه آن را که جلوی سر قرار می گیرد از سکه های نقره دوره قاجار یا دوره های دیگر می دوزند،  بخش پسین آن را از یک پارچه ساده تهیه می کنند، دو بخش به هم دوخته شده تشکیل یک کلاه می دهند. در دو طرف لچک بندی وصل شده که آن را زیر گلو گره می زنند تا ثابت بماند.

سرلک 25 : 1385

لر، لر بزرگ، عشایر بختیاری، پوشاک، زنان، مِینا

مِینا نوعی روسری است که از پارچه ساده رنگین به عرض یک و طول سه تا سه و نیم متر تهیه می شود، هنگام استفاده، لبه آن به لبه میانی لچک سنجاق شده و از پشت و طرفین آویزان می شود. گاه آن را از یک طرف دو بار دور گردن و شانه می پیچانند تا کوتاه شود و گوشه آن را به گوشه کلاهک سنجاق می کنند. در این حالت مِی نا پشت شانه تا کمر را می پوشاند.

ضمناً رشته بلند گردن بند مانندی را که با سکه و مهره های زیبا تحقیق و مانند آن تهیه کرده اند در جلوی سینه و بخش دیگر آن را از پشت سر روی مِینا می آویزند و دو سرِ آن را از دو طرف سر به کناره لچک و گوشه مینا سنجاق می کنند.

سرلک 26 : 1385

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan