لر، لر بزرگ، عشایر بختیاری، پوشاک مردان

لر، لر بزرگ، عشایر بختیاری، پوشاک، مردان

طبق نوشته های هانری رنه دالمانی لباس بختیاری ها شکل اصیل خود را از دست داده بود چون به تقلید نامناسب از لباس اروپایی، آنها پیراهن های خود را تنگ و کلاه هایشان را کوتاه کرده بودند. ظاهراً پیراهن آنها که از پارچۀ آبی رنگ زمختی دوخته می شد، گشادتر بود و در دو طرف دگمه می خورد و تا روی شکمشان می آمد و شالی هم روی آن بسته می شد. قبا که بالاپوش آنان بود، آستین های گشادی داشت و از پارچۀ ماهوت دوخته می شد. کلاه هایشان برعکس آنچه در مورد کلاه های تنگ بختیاری ها گفتیم، مخروطی شکل بود. نویسنده با قاطعیت گفته است که آنها چندان توجهی به لباس خود نداشتند. فقط مردانی که از اقشار بالاتر بودند، پیراهن های خود را هفته ای یکبار که به حمام می رفتند، می شستند و این شستشو فقط در آب روان یعنی رودخانه انجام می شد. مردان روی پیراهن و شلوار خود یک عبا هم می پوشیدند.

شهشهانی، 180: 1396

لر، لر بزرگ، عشایر بختیاری، پوشاک، مردان

لرد کرزن به توصیف بختیاری های منطقۀ جنوب پرداخته است. آنها در مقایسه با بختیاری های نواحی شمالی قد و قامت کوتاه تری داشتند و بیشتر از آنها لباس های رنگارنگ می پوشیدند. مردان شلوار گشاد و کت کوتاهی که در دو طرف چاک داشت بر تن می کردند و به کمرشان قطار فشنگ می بستند. کلاهشان بدون لبه و کوچک بود و ریش و سبیل می گذاشتند.

شهشهانی، 181- 180: 1396

لر، لر بزرگ، عشایر بختیاری، پوشاک، مردان، گلّه داران

گلّه داران منطقۀ شمالی با کلاه های بلند سیاه و بالاپوش بزرگی که کَپَنَک نامیده می شد و آن را روی شانه هایشان می انداختند، توصیف شده اند. آنها برای سهولت و سرعت در حرکت، پایین شلوارهای گشاد خود را بالا زده و در کمرشان فرو می کردند. شلوار آنها عمدتاً آبی یا سیاه بود و هرکدام دست کم دو متر پارچه می برد؛ آنها یک شال پارچه ای آبی یا سیاه هم به دور کمرشان می بستند. این شال چیزهایی را که آنها با خود حمل می کردند نگاه می داشت و کار  جیب را برایشان انجام می داد. کفش آنها گیوه بود که تخت آن را پارچۀ فشرده و روی آن را قلابدوزی سفید رنگی تشکیل می داد.

شهشهانی، 180: 1396

لر، لر بزرگ، عشایر بختیاری، پوشاک، مردان، پاپوش

پاپوش عبارت است از گیوه که دو نوع است، ملکی و کشاورزی. هر کس به نسبت وسع مالی خود از آن استفاده می کند. گیوه ملکی گران، ظریف و کم دوام است و گیوه کشاورزی  بادوام و زمخت و ارزان است.

سرلک 31 : 1385

لر، لر بزرگ، عشایر بختیاری، پوشاک، مردان، پیراهن

پیراهن مردان بختیاری از جنس کتان سفید و گاه مشکی یا رنگ های دیگر می باشد. دوخت آن دارای آستین راسته و زیربغلی یا لیچه می باشد. قد آن معمولی است. یقه آن از کنار گردن و گاهی از روبروی آن باز می شود.

سرلک 29 : 1385

لر، لر بزرگ، عشایر بختیاری، پوشاک، مردان، چوقا

چوقا لباسی است که از پشم بره بافته می شود و دقیقاً بافت آن شبیه جاجیم است ولی همیشه دارای یک نقش خاصی (راه های سیاه روی زمینه سفید) می باشد و بسیار ساده و بدون آستین دوخته می شود.

سرلک 29 : 1385

لر، لر بزرگ، عشایر بختیاری، پوشاک، مردان، سرداری

سرداری لباس شبیه به پالتو است و مخصوص بزرگان و خوانین بختیاری است. تمام مشخصات پالتو را دارد و از هر پارچه مرغوب تهیه می شود.

سرلک 30 : 1385

لر، لر بزرگ، عشایر بختیاری، پوشاک، مردان، شال کمر

شال کمر از پشم سفید بره بافته می شود. پهنای آن یک وجب و طول آن نزدیک به دو تا دو و نیم متر است.

سرلک 31 : 1385

لر، لر بزرگ، عشایر بختیاری، پوشاک، مردان، شلوار مردانه

شلوار مردانه برشی بسیار ساده دارد. عرض هر لنگه آن از کمر تا روی کفش یکسره نیم متر است. رنگ آن مشکلی و جنس آن از دبیت است و معروفترین آن دبیت حاجی علی اکبری است که بسیار مشکل و براق است. بین دو پارچه آن را پارچه مثلثی به نام خشتک می دوزند. کمر آن پهن است و مانند شلوار معمولی دارای پل می باشد که کمربند از آن می گذرانند و گاه لیفه یا نیفه برای آن می گذارند و به آن بند تنبان می کشند.

سرلک 30 : 1385

لر، لر بزرگ، عشایر بختیاری، پوشاک، مردان، کلاه

تمام مردان بختیاری بدون استثناء از بزرگ و کوچک از کلاه استفاده می کنند. مردان ، بدون کلاه در اجتماعات ظاهر نمی شوند. کلاه مردان از نوع کلاه نمدی است. معمولاً کلاه را در قسمت پس سر می گذارند. در استفاده از کلاه سلسله مراتبی رعایت می شود. کلاه کودکان نمدی سفید رنگ است در صورتی که کلاه مردان سیاه رنگ است و مختص به خود آنان است. طوایف هفت لنگ بختیاری از کلاه نمدی سیاه رنگ استفاده می کنند که دارای بدنه عمود بر سقف کلاه است.

کلاه مردان بختیاری از نمد تهیه می شود. لبه یا بلندی آن از کلاه لرها کوتاه تر است و اغلب به رنگ سیاه و گاه رنگهای سفید، شتری و قهوه ای تهیه می شود.

سرلک 28 : 1385

لر، لر بزرگ، عشایر بختیاری، پوشاک، مردان، کلاه نمدی

اگرچه بختیاری ها به کلاههای نمدیشان معروف هستند، یکی از روسای آنها با کلاه بلند و سیاه هشترخانی که مخصوص مناطق شهری بود، دیده شده است و این خود، نشانگر ارتباط آنها با دولت مرکزی است. در شهر تهران، دو گارد نظامی تحت فرماندهی بختیاری ها، بجای کلاه سیاه، کلاه نمدی سفید بر سر می گذاشتند و به این ترتیب، به آسانی قابل تشخیص بودند. در منبع دیگری هم به کلاه بختیاری ها اشاره شده و در آنجا آمده است که کلاه آنها از نمد سفید بود و آن را روی موهای خود که آزادانه در زیر کلاه رها می کردند، بر سر می گذاشتند.

شهشهانی، 181: 1396

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan