لر، لر کوچک، الیگودرز، بازی ها

لر، لر کوچک، الیگودرز، بازی ها، چوب بازی

تعداد: گروهی

جنس: هر دو

اشیاء: یک چوب به طول 60-80 سانتیمتر و به قطر 2-3 سانتیمتر (به تعداد بازیکنان)

محل اجرا: فضای باز

زمان اجرا: اعیاد، جشن ها و مراسم

نحوه بازی: در این بازی باید تعداد شرکت کنندگان زوج باشد که هر دو نفر مقابل هم قرار گرفته و با هم بازی کنند. حرکات موزون در بازی از اهمیتی ویژه برخوردار است. حرکت سریع و موزون پا، جهش وگردش، چگونگی مقابله با هم، نحوۀ حمله و دفاع اهمیتی فوق العاده دارند. دو نفری که مقابل هم قرار می گیرند، هر یک دو چوب دردست دارند که یکی برای حمله و دیگری برای دفاع است. حملات از کمر به پایین و بیشتر به طرف رانها و ساق پاهاست. این بازی همراه با آهنگ مخصوصی در مایه های رزمی است و با دهل نواخته می شود.

قزل ایاغ، 617: 1379

لر، لر کوچک، الیگودرز، بازی ها، کشتی جنگ 

نام دیگر بازی: کشتی ژوران

تعداد: 2 نفر

جنس: پسران

محل اجرا: فضای باز

نحوه بازی: این کشتی که سابقه ای هشتصد ساله دارد، گویا از تهاجم مغول به بعد به منظور دفاع شخصی در بین عشایر رایج شده است. دو کشتی گیر هموزن با لباس محلی به وسط میدان کشتی آمده و پس از دست دادن با یکدیگر از هم جدا می شوند و بعد در یک فرصت کوتاه دستها را به دور کمر هم حلقه کرده و به طور چپ و راست قفل می کنند و آن گاه با قدرت هر چه تمامتر به کمر و کتف یکدیگر فشار می آورند. گاه یکی سر را بر روی شانۀ دیگری می گذارد ولی بیشتر کار روی فشار آوردن به استخوانهای کتف، کمر و دنده صورت می گیرد. این کشتی ممکن است یک ساعت هم طول بکشد و در پایان به کشتی گیر برنده یک رأس گوسفند به عنوان جایزه می دهند.

قزل ایاغ، 625: 1379

لر، لر کوچک، الیگودرز، بازی ها، گل مشت

تعداد: 11 نفر

جنس: هر دو

اشیاء: یک سینی یا تابۀ لواش پزی به جای سپر، یک لنگه کفش، 5 قلوه سنگ (به تعداد بازیکنان)

نام محل اجرا: فضای باز

نحوه بازی: این بازی که از دورۀ مغول تاکنون رایج است به مهارت فوق العاده ای نیاز دارد. ده بازیکن با فاصله روی محیط نیم دایره قرار گرفته و هر یک 5 قلوه سنگ در دست می گیرند. یکی از افراد ورزیده هم در محیط نیم دایره نشسته یا می ایستد و سپر را در یک دست می گیرد و دست دیگرش را هم در یک لنگه کفش می کند. بعد نفراتی که روی محیط دایره هستند به ترتیب سنگ های خود را با توان هر چه تمامتر به طرف فرد سپر به دست پرتاب می کنند. اگر او بتواند هر 5 سنگ را با سپر یا لنگه کفش طوری دفع کند که هیچ سنگی به بدن او اصابت نکند، سه داور بازی او را برنده اعلام می کنند و جایزۀ او که اغلب یک رأس گوسفند است توسط یکی از ریش سفیدان محل به او داده می شود.

قزل ایاغ، 629: 1379

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan