لر، لر کوچک، خرم آباد، آثار تاریخی

لر، لر کوچک، خرم آباد، آثار تاریخی، پل گپ (بزرگ)

این پل با استناد به متون تاریخی در زمان شاه سلطان حسین صفوی توسط علی مردان خان ساخته شده است. پل در مرکز شهر خرم آباد و بر روی رودخانه گلان یا خرم آباد قرار دارد. پل گپ 20 دهانه داشته و با استفاده از سنگ، آجر و ملاط ساروج و گچ ساخته شده است. پل دارای کتیبه ای است حاوی عباراتی برای نگهداری و حفظ بنا.

ملازاده، 214: 1379

لر، لر کوچک، خرم آباد، آثار تاریخی، پل معمولان      

پل معمولان در تنگه ایی واقع در شمال دهکده ممدلو و بر روی رودخانه کشکان واقع شده است و براساس محتوای دو کتیبه آن در سال 374 هـ .ق به دستور بدربن حسنویه (از امرای محلی) ساخته شده. طول پل 80 متر و دارای دو دهانۀ بزرگ می باشد که هم اکنون طاق آن ها فرو ریخته است. مصالح مورد استفاده در این پل، در پایه ها سنگ های تراشیده و در بدنه لاشه سنگ و ملات ساروج است.

کلاسیس، 976-975: 1363

لر، لر کوچک، خرم آباد، آثار تاریخی، حمام حسین خانی

این بنا که حمام گپ نیز خوانده می شود، در مرکز شهر خرم آباد واقع شده و با توجه به ویژگی های معماری می توان گفت که متعلق به قرن 11 و 12 هجری است. در ساختمان حمام از پوشش های طاق و گنبد و ستون های سنگی استفاده شده است. مساحت مجموعه حدود 790 مترمربع می باشد.

ملازاده، 215: 1379

لر، لر کوچک، خرم آباد، آثار تاریخی، مناره آجری

تاریخ ساخت این بنا قرن پنجم هجری ذکر شده است و کاربرد آن احتمالاً هدایت کاروانیان بوده است. این منارۀ آجری استوانه ای دارای حدود 30 متر ارتفاع و قطر سطح تحتانی آن 5/5 متر است. پایه مناره به شکل مکعب مستطیل و با ابعاد 28/6×6 متر است. ورودی مناره در جهت غربی روی سطح پایه قرار گرفته است.

غضنفری، 61: 1372

به ما در تکمیل اطلاعات این قسمت کمک کنید

ارسال اطلاعات
slot deposit 10 ribu
slot deposit qris
spadegaming
pg soft
habanero
cq9
slot garansi kekalahan